Gå till innehåll

RAM-minne i Vista


Manneman

Recommended Posts

Hmm... en fråga jag egentligen skulle ha svaret på själv, men vill dubbelkolla med mina hjälpsamma vänner härinne.

Bytte grafikkort på dotterns dator i veckan. Hon har en P4 3.4 ghz med 3 gb ram. Jag bytte från ett gf 6800 med 256 ram till ett 8600 med 512 ram. När jag nu går in och kollar hennes systemegenskaper så står det att hon har 2942 mb ram. Innan bytet av grafikkortet stog det at hon hade 3000 mb. Hur kan detta vara? Har det med grafikkortet att göra?

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte normalt. Jag har två st 8600GT = 512MB, men jag har fortfarande 4094 MB total minne (x64!).

I BIOS kan man välja att skugga (shaddow) olika saker bla Video minnet för att snabba upp.

Det var bara en tanke, att om ditt totala minne minskat så måste något ha tagit hand om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag kolla vad som har norpat minnet? Är det någon mjukvara? OM det är så kanske det kan ha att göra med att jag la in Nero 8 på samma dator nästan direkt efter kortet. Är jag helt ute och reser?

Har inga inställningar i Bios som talar om shadow e..er dedikering.

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och reser?

Hummm... Manneman... det beror på... var bor du - var är du just nu ?  :D

Om du i Aktivitetshanteraren under Prestanda har mindre än 3072 MB totaly minne,

då har du förlorat detta minne redan i BIOS. Det har alltså inget med installerade program att göra.

Om du vill göra det enkelt så sätter du in gamla kortet och gör en snabb jämförelse.

Redan i BIOS och även i uppstartens första meddelande ser du mängden tillgängligt minne.

Skillnaden mellan 3072 och 2942 är 130MB och det återspeglar inte skillnaden mellan 512 och 256 vilket är 256MB.

/Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på detta...

I aktivitetshanteraren har jag 2942 mb. I bios står det klart och tydligt att jag har 3 * 1024 = 3072. Det är det som nu förbryllar mig.

Allt funkar som det ska, men det bara retar mig med småsaker som detta. Man vill ju reda ut och lära sig.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mange, skriv gärna in moderkortsnamnet i profilen !

Mängden 2942 mb tyder på integrerad grafik på moderkortet.

Om man Googlar på 2942 MB så finns mängder av datorer med den angivna mängden.

Ofta anges inbyggd grafik i sammanhanget (128MB!?).

(T.ex. NVIDIA GeForce 6100 nForce 430)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver lite uppgifter här istället, då det är dotterns dator detta gäller...

Datorn är en HP Pavilion 1185se med en 3.4 ghz processor.

Spec:

HP Pavillion 061 PP188AA-B1U d1185.se

Bios-version American Megatrends Inc 3.12

Moderkortet är ett Asus Piranha, även om det är en HP så är det så det står i specifikationen.

I Bios står grafiken inställd på PCI-e. Kan det ha att göra med delade grafikresurser... att grafiken ändå "lånar" av internminnet?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg... kollade en spec jag skrev ut på den aktuella datorn för några veckor sedan, när det andra grafikkortet satt i. Då står det att jag har 3000 mb ram... inte 3072 utan 3000 jämt. Ger detta någon ledtråd?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Bios står grafiken inställd på PCI-e. Kan det ha att göra med delade grafikresurser... att grafiken ändå "lånar" av internminnet?

Ja, normalt så kan man ändra mängden allokerat minne till inbygda grafiken.

Jag hittar dock inte ditt moderkort och dess BIOS inställningar (HP Pavilion d1185.se).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur detta funkar i praktiken vet jag inte, men jag konstaterade att det ÄR grafikkortet som nallar av internminnet. Jag tryckte i det gamla 6800-kortet och då hamnade internminnet på 3000 mb exakt. Med 8600 kortet trillade det ner till 2942 mb igen...

Hittar som sagt ingen enkel matematisk förklaring hur detta går ihop. Siffrorna för fysiskt minne osv blir jag inte klok på... men strunt i det. Jag vet nu varifrån det härstammar.

I BIOS är alla inställningar kring grafik (inbyggd och pci-e) skuggade så jag kan inte ändra några värden.

Tack för att du tagit dig tid att kolla över detta. Jag försökte ta den enkla vägen först, men öppnade sen burken och tryckte i det gamla kortet för att se om det hände något. Nu blev det som jag misstänkte och då är jag nöjd. Jag har ju inga problem med detta utan ville bara veta vad det berodde på.....

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...