Vlad Posted December 7, 2007 Posted December 7, 2007 Hej på er alla. Då var det dags igen. Köpt nytt moderkort Asus P5K PRO, Core Q6600, 4x1 GB Corsair XMS2-6400 och installerat om Vista x64. Det händer flera gånger att jag får en BSOD. Ibland utan att göra nånting men oftast när jag ska installera nått program. Och givetvis mitt i en pokerturnering igår > . Får följande dump om det är till nån hjälp. Problemsignatur: Problemhändelsens namn: BlueScreen OS-version: 6.0.6000.2.0.0.256.1 Språkvariant-ID: 1053 Ytterligare information om problemet: BCCode: 1e BCP1: FFFFFFFFC0000005 BCP2: FFFFF80001C8B84D BCP3: 0000000000000000 BCP4: FFFFFFFFFFFFFFFF OS Version: 6_0_6000 Service Pack: 0_0 Product: 256_1 Filer som hjälper till att beskriva problemet: C:WindowsMinidumpMini120707-02.dmp C:UsersGöranAppDataLocalTempWER-47658-0.sysdata.xml C:UsersGöranAppDataLocalTempWER2D08.tmp.version.txt "WER2D08.tmp.version.txt" fanns inte men, i en tidigare dump fanns "WERFCE4.tmp.version.txt" som ev. felorsak. I den står det; Windows NT Version 6.0 Build: 6000 Product (0x1): Windows Vista Ultimate Edition: Ultimate BuildString: 6000.16551.amd64fre.vista_gdr.070828-1515 Flavor: Multiprocessor Free Architecture: X64 LCID: 1053 Tror Vista jag har en AMD prosessor? Nån som har nått förslag på vad som är felet? Har alla nya drivisar jag kan hitta. Göran. Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Följ denna guide och se vad resultatet blir: http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...&Itemid=103 Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Hej. Håller på med länkad guide nu men har fastnat på SRV*C:mappfördinasymbolfiler*http://msdl.microsoft.com/download/symbols Var finns mapp för mina systemfiler, ska * tecken vara kvar eller ska man ha mellanslag där Quote
Guest fjamsetramsa Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 kan man installera 64 bit på en q6600 ?? Quote
Guest fjamsetramsa Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 min installerade automatiskt 32 bit utan o fråga...har reatail win vista ultimate Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 kan man installera 64 bit på en q6600 ?? Ja visst kan du köra 64-bitars på den processorn! Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 min installerade automatiskt 32 bit utan o fråga...har reatail win vista ultimate Om du har köpt retailversionen så har du två skivor, en med 32-bitars Vista och en med 64-bitars! Quote
Guest Naturguiden Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Frågan är om man alltid skall tro att det är grafik eller bios uppdatering när det är frågan om blåskärm... Jag har haft samma problem och jag fick också reda på att man skulle ha det nyste av allt, men likväl så fick jag blåskärmen... Har du Realplayer 11 installerat nyligen, ta bort det... Har du trust trådlösa tangentbord och mus, ta bort det också. (Jag har vista Ultimate om någon undrar) Hade dessa två saker installerade och tog bort dom och nu, vips är alla blåskärmar borta... Så tack för detta den som hjälpte mig vem det nu var. Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Blåskärmar beror till 90% av dåliga drivrutiner och vanliga program kan aldrig orsaka blåskärmar såtillvida de inte har drivrutiner som körs i kärnan. Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Jag fick BSOD på helt nyinstallerad Vista,(formaterat tre ggr nu) skulle installera Chipset driver och ljud (integrerat) när BSOD kom nu sist. Har inga av nämnda grejer tillkopplade, hade ej heller Aktiverat vista än för det blir väl många ominstallationer frampå antar jag.. Har även provat att installera Xp och då blir det ingen blåskärm. Quote
Guest Naturguiden Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Stenis, då tillhör jag dom sista 10%:en då eftersom mitt problem läöstes genom att ta bort ett program och en tangentbords drivrutin Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Stenis, då tillhör jag dom sista 10%:en då eftersom mitt problem läöstes genom att ta bort ett program och en tangentbords drivrutin Nja, du säger ju själv "en tangentbords drivrutin" Har du kört guiden för att ta reda på vad kraschen beror på så kan du få svaret svart på vitt Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Får inte guiden att funka, se tidigare innlägg :-[ Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Håller på med länkad guide nu men har fastnat på SRV*C:mappfördinasymbolfiler*http://msdl.microsoft.com/download/symbolsVar finns mapp för mina systemfiler, ska * tecken vara kvar eller ska man ha mellanslag där Sorry, hade missat detta inlägg. Du kan kopiera en raden exakt som det står, det som händer då är att mappen för symbolfilerna skapas i mappen C:mappfördinasymbolfiler och det är ju inget problem egentligen. Tuta och kör nu och återkom med resultatet! Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Nope, det blir ingen sådan mapp..(C:mappfördinasymbolfiler) Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Nu händer nått; * * * Bugcheck Analysis * * * ******************************************************************************* Use !analyze -v to get detailed debugging information. BugCheck 4E, {9a, c00db, 2, 0} Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiBadRefCount+4e ) Followup: MachineOwner --------- Har kört windows mem-check utan anmärkning Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Och även detta; Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!ObIsKernelHandle+22e ) Quote
Andreas Stenhall Posted December 8, 2007 Posted December 8, 2007 Ok, låter som att det är fel på minnet. Har du kört det inbyggda minnestestet som finns i Vista? Du hittar det på kontrollpanelen! Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Jepp, har kört det. Windows hittar inget fel.. Quote
Vlad Posted December 8, 2007 Author Posted December 8, 2007 Kommit en ny BIOS, provar den och återkommer senare.... Quote
svartfogel Posted December 9, 2007 Posted December 9, 2007 Kolla så att minnen sitter rätt, har varit med om random bsods när minnen inte sitter i ordentligt osv.. Testa att ta ur alla 4 och stoppa bara in 1 och se om det blir någon skillnad! Quote
Vlad Posted December 10, 2007 Author Posted December 10, 2007 Hej. Ska kolla det där med minnen vid ett senare tillfälle, har provat både ny BIOS, vista x86 och x64, båda med BSOD titt som tätt, även under installation.Har även provat ladda ner en engelsk "ful-Vista" från nätet och fått BSOD. Har installerat mitt gamla hederliga Xp nu och det har funkat klockrent hitills. Får prova dualboot med Vista senare, måste ju ha åtminstånde ett fungerande OS. Tack för alla tips, åter kommer när jag testat minnena "one bye one", samt med andra minnen jag har sittandes i mediapc;n. Quote
Vlad Posted December 11, 2007 Author Posted December 11, 2007 Problemet löst. Stängde av Asus IA och ändrade från 800 till 667Mhz i bios och nu funkar allt klockrent, (eller så bra det brukar gå i Vista ). Quote
Recommended Posts