Gå till innehåll

Backa tillbaks till XP


MrBigSpender

Recommended Posts

Ja, då har jag en hottat upp min dator enligt de krav som Microsoft ställer på datorn om man använder Vista. Datorn är så seg så att den är omöjlig att använda. Om jag enbart kör Vista utan några program alls är den väl hyfsad att använda men vem vill ha ett sånt OS? Ett OS som ställer sådana krav på datorn så att det inte går att installera några andra program. Nej, min Vista licens får nog ligga till sig några år innan hårdvarubranschen kanske har hunnit i kapp.

Kan jag backa tillbaks till XP Pro SP2 på ett enkelt sätt!

In med skivan och installera den över Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,5GByte har jag!

Det känns som att det är disk io som tar mest tid.

Den är totalt obrukbar datorn med Vista.

Måste vara det sämsta Microsoft någonsin har fått ur sig och då har jag varit med i branschen sedan den första versionen av Windows kom ut på marknaden.

Vem råder sina kunder att köra Vista - ingen enligt min mening!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det är disk io som tar mest tid.

Under första perioden (veckan) körs diskindexeringen nära konstant.

Antingen stänger du av den funktionen (Tjänster) eller så håller du ut tills disken är klar.

Se även till att disken defragmenterats ordentligt efter Vista installationen.

Om du vill så testa gärna "Process Tamer" (gratis) som ser till att du får prioritet före andra

bakgrundsjobb. På så vis känns inte bakgrundsjobben så irriterande.

http://www.donationcoder.com/Software/Mouser/proctamer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är mycket diskaktivitet i början, men observera att detta lugnar ner sig efter ett tag. I början körs som waxinator säger indexeringen, men även andra optimeringar för dotnet, superfetch med mera. Lägg till det system restore och automatiska defragmenteringen så har din disk fullt upp ett tag!

De flesta av dessa diskintensiva processer körs redan med en ny funktion i Vista som låter dessa ha lägre diskprioritet, så kallad Low priority disk I/O access. Det innebär att dina program och det du gör med datorn får förtur till disken vilket gör att även om disken rasslar på utav bara den så ska "din" prestanda inte bli lidande.

Starta prestanda- och tillförlitlighetsövervakaren så ser du exakt vad som sker på din disk och med vilken prioritet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Hur är det med diskrensning egentligen? om man diskrensar o kör defragmentering varje dag så hinner väl inte systemet lugna ner sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med diskrensning egentligen? om man diskrensar o kör defragmentering varje dag så hinner väl inte systemet lugna ner sig?

Systemet kommer att lugna ner sig fortare än sin ägare tydligen...  :D

Med defragmenteringen märker du att den blir klar på någon minut och

indexeringen får inte mer att göra för att du städar bland skräpfiler som ändå inte indexeras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...