Gå till innehåll

Låsa gadgetsplaceringarna på skrivbordet?


DanneManne

Recommended Posts

När man kör spel i olika upplösningar ändras placeringen på gadgetsen vilket är väldigt störande att måsta flytta tillbacka dem. Så jag undrar om man inte kan låsa placeringen så dom inte flyttas?

Sen undrar jag också om man kan ta bort den lilla menyn som visas bredvid varje gadget när man vilar musen över den?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Detta tas upp på Microsofts supportsida... där finns t o m en lösning från Microsoft. Denna lösning är nog historisk trots att Vista bara funnits så kort tid.

Jag hittar inte länken just nu, men det har tagits upp på forumet tidigare.

Microsofts svar på problemet är kortfattat att du ska dra och släppa dina gadgets till rätt plats.

Citat: "To work around this issue, drag each gadget to the position that you prefer."

Hehe... lysande lösning med mycket arbete bakom.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tas upp på Microsofts supportsida... där finns t o m en lösning från Microsoft. Denna lösning är nog historisk trots att Vista bara funnits så kort tid.

Jag hittar inte länken just nu, men det har tagits upp på forumet tidigare.

Microsofts svar på problemet är kortfattat att du ska dra och släppa dina gadgets till rätt plats.

Citat: "To work around this issue, drag each gadget to the position that you prefer."

Hehe... lysande lösning med mycket arbete bakom.

Mange

Ja, det fattar jag väl med... orkar inte positionera de om och om igen... efter 3-4 uppstart av windows eller windows sidebar kommer gadgeten upp åter i oordning!?

Hoppas att du kan leta fram artilkeln. Är du ingen vistaanvändare, vid här laget bör det veta hur man löser detta problem?

edit: mycket bra artikel:), seriöst, går det att lösa det här problemet?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta tas upp på Microsofts supportsida... där finns t o m en lösning från Microsoft. Denna lösning är nog historisk trots att Vista bara funnits så kort tid.

Jag hittar inte länken just nu, men det har tagits upp på forumet tidigare.

Microsofts svar på problemet är kortfattat att du ska dra och släppa dina gadgets till rätt plats.

Citat: "To work around this issue, drag each gadget to the position that you prefer."

Hehe... lysande lösning med mycket arbete bakom.

Mange

Ja, det fattar jag väl med... orkar inte positionera de om och om igen... efter 3-4 uppstart av windows eller windows sidebar kommer gadgeten upp åter i oordning!?

Hoppas att du kan leta fram artilkeln. Är du ingen vistaanvändare, vid här laget bör det veta hur man löser detta problem?

edit: mycket bra artikel:), seriöst, går det att lösa det här problemet?

Tack på förhand.

Men hallå!!! Jag skojar inte! Se det tredje stycket i denna länken... just nu går det inte att öppna dock.

http://support.microsoft.com/search/defaul...ode=r&lsc=0

Det ÄR Microsofts svar på hur man löser problemet med Gadgets som ändrar placering. Det är ju det som är så patetiskt i hela historien...

Nog är det roligt att skoja lite ibland, men i detta fallet är det helt seröst.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well... problemet med dina Gadgets och alla andra ikoner också för den delen,

är att när du spridit ut dem över ett skrivbord med upplösningen 1280x1024

och sedan startar ett spel som ställer om din upplösning till 800x600...

då flyttas ikonerna automatiskt ihop upp mot vänster sida av skrivbordet.

I annat fall hade de inte synts om du behållit den lägre upplösningen.

När du sedan återvänder från spelet äterställs upplösningen till full skärm igen

men ikonerna har nu ingen anledning att flytta sig så de ligger kvar... mitt på skärmen.

Detta problem har jag inte sett någon lösning på... :-

...annat än att de från början placeras där uppe till vänster.

Den lilla menyn på gadgets högersida är den enda vägen för att göra inställningar på dem... så

Nej, det är dess grundkonstruktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well... problemet med dina Gadgets och alla andra ikoner också för den delen,

är att när du spridit ut dem över ett skrivbord med upplösningen 1280x1024

och sedan startar ett spel som ställer om din upplösning till 800x600...

då flyttas ikonerna automatiskt ihop upp mot vänster sida av skrivbordet.

I annat fall hade de inte synts om du behållit den lägre upplösningen.

När du sedan återvänder från spelet äterställs upplösningen till full skärm igen

men ikonerna har nu ingen anledning att flytta sig så de ligger kvar... mitt på skärmen.

Detta problem har jag inte sett någon lösning på... :-

...annat än att de från början placeras där uppe till vänster.

Den lilla menyn på gadgets högersida är den enda vägen för att göra inställningar på dem... så

Nej, det är dess grundkonstruktion...

Vad jag trodde DanneManne menade var hur gadgetsen ändrar ordning när de är placerade i Sidebar... det är ju ett återkommande fenomen i Vista... framför allt när man uppdaterar drivrutiner till grafikkort men även efter vissa spel osv.

Det var detta jag hänvisade till när jag svarade.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Waxinator och Manneman

Mitt problem är att efter 3-4 uppstart av windows så startar windows sidebar upp med gadgets i oordning, vilket stör mig enormt! Jag är trött på att sortera gadgeten i den ordningen jag vill ha det!

Någon måste veta hur man löser detta utan att behöva hänvisa till nån annan sida, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr... det är en bugg som är känd hos MS och inga lösningar finns att tillgå. Att detta problemet uppstår hos dig så ofta är bara att beklaga. Prova att rapportera till Microsoft...

Mvh // Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...