Gå till innehåll

[LÖST] Kan inte starta "msconfig" från Kör


Belsebub

Recommended Posts

När jag skriver msconfig i kör får jag upp ett felmeddelande: "Det går inte att hitta filen msconfig..."

När jag söker efter msconfig i datorn hittar jag den på fyra ställen:

C:WINDOWS$NtServicePackUninstall$msconfig.exe

C:WINDOWSServicePackFilesi386msconfig.exe

C:WINDOWSsystem32dllcache

C:WINDOWSPCHealthHelpCtrBinaries

Hur lägger jag tillbaka så jag kan öppna den ifrån kör igen?

Kan PCHealth-mappen ha skadats i Windows-mappen, för det är väl därifrån den körs eller?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka filer du kan starta direkt via Kör bestäms av vilka sökvägar du har specificerat för dig eller din dator. Se System > avancerta > Miljövariabler och se sedan värdenalistade under PATH. Alla exe-filer som ligger i någon av dessa mappar startas direkt eftersom Windows söker i dessa efter den exe-fil du skriver in.

Eftersom msconfig.exe normalt sett brukar finnas i C:Windowssystem32, som finns medi PATH så staras msconfig. Nu har du lyckats "supa bort" filen från system32-katalogen men om du kopierar tillbaka den dit från valfri katalog så ska du se att det går bättre att starta programmet från Kör!

Du skulle också kunna lägga till sökvägarna till exempelvis C:WINDOWSsystem32dllcache under PATH för att få det att fungera men det är inget jag rekommenderar, kopiera istället filen därifrån till c:Windowssystem32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...