Gå till innehåll

[LÖST] Installationsordning vid nyinstallation av Vista


andreas72

Recommended Posts

Hej! 

Jag har lite funderingar på vad som är den optimala installationsordningen vid nyinstallation av Vista (i detta fall på en notebook) om man betänker:

1. Själva OS:et

2. Uppdateringar till OS:et

3. Drivrutiner

4. Antivirusprogram

5. Övriga program

Hur ska ordningen i ovanstående lista helst vara? 

Vidare så undrar jag vad ska man tänka på för att undvika att datorn blir nedsmittad med virus och annan dynga redan innan man hunnit tanka hem alla patchar osv.? Funkar det att hämta uppdateringarna till Windows via internet eller måste man bränna ner uppdateringarna separat och installera dessa innan man ansluter till internet? Jag vet att om man hade XP och kopplade inte nätverksladden redan vid installationen så var det ju kört. Så därför undrar jag hur man ska göra med Vista. Även om man installerar antivirusprogrammet innan man kopplar in nätverkskabeln (eller ansluter till det trådlösa nätverket) så hjälper det väl inte eftersom man måste tanka ner uppdateringarna till antivirusprogrammet innan det ger något nämnvärt skydd?

Mycket tacksam för tips och råd!

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera en liten modifiering:

1. Själva OS:et

2. Windows Brandvägg och Windows Defener aktiverade

3. Uppdateringar till OS:et

4. Antivirusprogram (AVG Gratis)

5. Drivrutiner

6. Övriga program

Faran med Internet ansluten dator är inte i första hand virusangrepp, utan dator inbrott så brandväggen

är det viktigaste skyddet. Windows Vista har en hyfsad brandvägg inbyggd. Även Windows XP SP2 hade detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Out Of Box

edit: Enligt min mening är det viktiga att brändväggen är igång. Behöver man nu verkligen Windows Defender redan nu så bör man nog lägga in Antivirus som steg 2 också.

Alltså, vet man vad man gör och bara laddar ner drivrutiner och uppdateringar så kör i den ordningen, annars kan det nog vara en god ide att lägga in AV som steg 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Out Of Box

Ahaaa... varför skrev du inte det med en gång då? :D

Windows Brandvägg och Defender konfigureras ju in samtidigt... just därför hamnade det på rad 2...

Dessutom uppdateras Defender via Windows Update tillsammans med de andra uppdateringarna.

Antivirus såsom AVG måste man surfa ut på web-sidor för att klicka hem...

medan Windows Update startas inifrån den rena Windows installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...