Gå till innehåll

Vista hänger sig då och då


Dennis666

Recommended Posts

Hej, har ett problem, datorn är enligt specen nedan och kör Hdd i AHCI mode, NCQ enabled..

Har ett lite kontigt problem, Datorn hänger sig lite då och då, verkar mest vara relaterat till grafik...

För häromdagen så hängde den sig 3 ggr på rad, alla då jag körde Bittorrent samtidigt som jag gick igenom olika videoklipp. Testade sedan köra utan Bittorrent igån och då hängde den sig inte.

Skärmen bara fryser och ingenting kan göras. Ibland med bilden som är för tillfället på skärmen men oftast bara svart skärm.

Inte några blåskärmar eller så..

Ser att detta är väldigt vanligt förekommande i min logg:

Fönsterhanteraren för skrivbordet har allvarlig resurskonkurrens.

Orsak: Resurser i grafikundersystemet är överutnyttjade

Diagnos: Fönsterhanteraren för skrivbordet har kraftigt försämrad tillgänglighet.

Opkod: Grafiksminnessvarstid, Grafikdegradering.

Hmm hur ska man tolka detta, nån som sett nåt liknande?

man funderar ju på om det är drivrutinerna till Ati.. kör nu senaste 8.1 med en liten vit ruta uppe i hörnet av nån konstig anledning...

Någon?? nån ide?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte en fena på det här men finns det inte en risk att ditt grafikkort har pajjat?

Det står massa om minnet och resurserna är fulla (resurser tolkar jag som minne) och det kanske beror på att minnet på grafikkortet är skadat? Som sagt är jag inte så bra på det här med hårdvara men skulle man inte kunna köra nån minnestest? Memtest86.com har något jag vet inte om det fungerar till grafikkortet men det kanske kan hjälpa dig lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen....

har testat Memtest.. för att se hur mina ramminnen fungerar.. Kör nu med Corsair xms2  2 Gb... har oxå 2 st OCZ ligger... Corsair faktiskt lite bättre med detta moderkort.

Grafikortet fungerar förövrigt klockrent. funkar bra till spel och så vidare... fungerade klockrent i min andra rigg, men nu i nya fungerar något inte som det ska.

Visst man kan ju inte utesluta Hårdvaru-fel/konflikter, men tror ändå inte det.

Startade nyss Bittorrent och efter ca 2 min när jag fick ett pm på msn så hängde sig allt. Laddade hem TCP/IP patch för vista bittorent sen des inge strul.. men det har ju inte gått mer än typ 1 timme snart. men nu går Bittorrent för fullt och allt lirar.

Det där med vita pricken är tydligen relaterat till Ati control center... som Waxinator sa. ;)

Kör nu med 7-12 driv 8.1 Control Center... det blir oxå en vit prick=).

Får testa framåt och återkomma och se.

Har ett LEadtek 7800GTX liggandes, ska testa det annars så får man se hur det vill sig.

Tack för svar ... kul att se om nån annan haft liknande..

//Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att detta är väldigt vanligt förekommande i min logg:

Nybörjare som jag är på Vista så undrar jag vart du hittar loggen med den information du angav? Det verkar ju som att den gav en hel del information, även om det inte löste problemet i ditt specifika fall.

Laddade hem TCP/IP patch för vista bittorent sen des inge strul.. men det har ju inte gått mer än typ 1 timme snart. men nu går Bittorrent för fullt och allt lirar.

Jag blev nyfiken på vad detta är för patch? Något som man kan hämta via Windows Update?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare som jag är på Vista så undrar jag vart du hittar loggen med den information du angav? Det verkar ju som att den gav en hel del information, även om det inte löste problemet i ditt specifika fall.

Skriv bara LOGGBOKEN i körfältet i startmenyn.

Jag blev nyfiken på vad detta är för patch? Något som man kan hämta via Windows Update?

Det finns ett par olika patchar ute för just det problem vissa har med att tex Utorrent/Bittorrent gör så att resten av internet "blockeras". Detta ska ha att göra med lite kortfattat att Vista samt även Xp med Sp2 ser nedladdandet/uppladdandet av filer från/till många olika destinationer som ett eventuellt hot (Virus/trojan). Så därför degraderas internet anslutningarna , i vissa fall ända ner till 0. Vet ej om det verkligen är så men så beskrivs "felet" på nätet ialf.

Om du har sådana prblem kan du testa söka på just det ordet i Google. Vista Tcp Patch.

ang mina problem med datorn så verkar det vara det faktum att Jag körde Hdd just i AHCI mode som strulade till det. Dagen efter jag sisst skrev här så kraschade min dator helt utan anledningar. Kunde vara direkt efter uppstart, nästa gång gick den flera timmar felfritt.

Kör nu helt vanlig IDE i Bios. Inget sådant efter det hittills ialf. Märker ingen prestanda förlust heller=). Enligt Hd Tune eller Everest Ultimate.

Skumt är dock att när jag via Hitachi Tool ändrade min Hdd (Western digital) till Acoustic Managment on, blev den mkt tystare och vista index säger 5.9 mot förrut 5.8. Även i Hd tune lite bättre access time /Burst.

Borde ju blivit tvärtom tycker man..

//Dennis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...