Eke100 Posted February 13, 2008 Share Posted February 13, 2008 Hej min dator lyser som det ska men processorn fläkten slutar snurra efter en stund och min bildskärm visar inget :-. Min 4 pins kabel är förlängd eget material men det har fungerar hur bra som helst så jag tror inte att det är det. Men jag undrar kan det var nätaggregat som är för klen, har en Intel Core 2 Quad, 2x2 Gb + 2x1 Gb DDR2 Ram, Asus x1950 Crossfire, Asus Tv-kort, Hårdisk Seagate 320 Gb och Ljudkort Creative X-fi Music. Med ett 500 Watt nätaggregat. ? Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 13, 2008 Share Posted February 13, 2008 Ja det kan vara nätaggregatet som ligger på gränsen. Jag hade för länge sedan ett problem att en intern USB-kortläsare fick nätaggregatet att stänga ner efter några sekunder. Men kontrollera för säkerhets skull att ingen av trådarna i kontakterna sitter löst och glappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 14, 2008 Author Share Posted February 14, 2008 Nu har jag beställt nytt nätaggregat se om det fungerar när man får Zalman ZM600-Hp (600 Watt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 Aldrig mer ska jag uppdatera mitt bios via Asusupdate > för när jag gjorde det då sluta det fungera sen stängde jag programmet efter att det slutat svarat men sen fortsatte jag med datorn som vanligt och sen på kvällen (någon gång under veckan) stängde jag av datorn och nästa dag ja då vill den inte starta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 ...så exakt vad händer när du startar datorn ? hur långt kommer du ? Där är alltid riskabelt att uppdatera BIOS. Det är allmänt känt. Om en uppdatering misslyckas så måste man åtgärda felet före omstart. Antingen genom att ladda in BIOS-backuppen (för det är det första man skapar) eller genom att skriva in nya versionen på nytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 Får aldrig fram någon bild så man vet inte och kan inte gör något i bios :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 16, 2008 Share Posted February 16, 2008 Du kan prova med att rensa BIOS inställningarna men troligen hjälper det inte... se bild. Ladda ner och läs kapittel 4.1.3 i: http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket..._p5w_dh_dlx.pdf Med <Alt><F2> under startup så kommer du in i EZ Flash 2 programmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 16, 2008 Author Share Posted February 16, 2008 Prova att rensa den men inget händer och inte vill tangentbordet fungera heller :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 Snurrar processorfläkten ? Alltså är du säker på att inget annat gör att datorn inte startar ? <Alt><F2> skall tryckas direkt efter påslag (gärna flera gånger) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 17, 2008 Author Share Posted February 17, 2008 Processor fläkten snurrar ett tag sen slutar den att fungera går inte att höja eller skänka hastigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 Det är ju inte helt omöjligt att du har ett spänningsproblem i stället... Har du tillgång till en Volt-meter ? så kan mäta POK signalen i den 20+4-poliga kontakten ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted February 17, 2008 Author Share Posted February 17, 2008 Det går att reglera hastigheten ett tag men sen går det inte när den lägger av. Jag har en 20+4 pin plus en längre sladd 4 pin som sitter vid fläkten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted February 17, 2008 Share Posted February 17, 2008 Det går att reglera hastigheten ett tag men sen går det inte när den lägger av.Jag har en 20+4 pin plus en längre sladd 4 pin som sitter vid fläkten Frågan är om du har mätare för att mäta spänning För att se om någon spänning är felaktig och stoppar nätaggregatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Mitt moderkort är sönder så jag måste lämna in den på garantin hos dustinhome (3 år från köpet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 18, 2008 Author Share Posted April 18, 2008 Får nytt moderkort från dustin snart så jag får se om datorn fungerar sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Idag fick jag mitt ny moderkort, jag bygg upp datorn startar den men första gången kommer bilden upp och sen kan man trycka på bios sen lägger den av? då undrar jag vad kan det då vara för fel nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mumfie Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Det låter som det är dags att lämna in datorn till en tekniker innan allt går åt skogen, ingen ide att fortsätta gissa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Haha jag böt till Sata raid kontakten fast jag inte har raid mode eller två hårdiskar? men det går att använda den också verkar det som men furut när jag inte hade den så fungera inte vista. men nu fungerar datorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mumfie Posted April 21, 2008 Share Posted April 21, 2008 Hehe! Tänk så mycket tid för så lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 21, 2008 Author Share Posted April 21, 2008 Jaha nu när jag har uppdaterat bios och bytt till quad ,ljudkotet och ett till grafikkort så vill den inte starta igen! > spelar ingen roll vad jag gör typ den lägger efter några sekunder efter boot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted April 22, 2008 Share Posted April 22, 2008 Med tanke på att du har två grafikkort... har du anslutet den extra PCI-strömmatningen på moderkortet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 22, 2008 Author Share Posted April 22, 2008 Jag tog ur det andra grafikkortet men det händer ändå samma sak även om jag tar ur minnen ljud m.m så lägger den av efter att jag har fått upp bilden Asus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 22, 2008 Author Share Posted April 22, 2008 Verkar som det var glapp eller nått så nu fungerar datorn får se om man får igång ljudkortet nu då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted April 22, 2008 Share Posted April 22, 2008 Med det m kortet trimmar du din q6600 till 3.20ghz lätt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eke100 Posted April 23, 2008 Author Share Posted April 23, 2008 Går det vekrligen bra med orginal fläkten att klocka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts