Gå till innehåll

Formatera om Vista


awa81

Recommended Posts

Hej!

Jag har Vista home premimum 32b.  Känner att det börjar bli dags att formatera om datorn helt från grunden men har aldrig formaterat om med vista förut. Hur gör jag egentligen det. I win98 var det bara attt starta om med skivan i och sen kunde man formatera om allt. Men det verkar inte vara riktigt samma sak med Vista. Orkar någon förklara vars jag ska klicka för att formatera om allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, det är samma med Vista, det ser bara lite annorlunda ut.

Är du inte rädd om det som finns på hårddisken så finns där inget du kan misslyckas med genom att prova dig fram.

Första bilden är språkval, andra bilden reparerar eller installerar (mitten) Vista.

Sedan känner du kanske igen dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är mycket enklare än Windows 98. Att det bara var att stoppa i Windows 98-skivan är ju helt fel; man fick ju starta med en diskett och sen köra fdisk och massa sånt och sen starta installationsprogrammet. Men nog om det ;)

Att formatera är fullstängdigt onödigt om det inte rör sig om säkerhetsskäl - det räcker att man tar bort sin partition och skapar en ny så är allt borta. Det kan du enkelt göra när du ska välja var du vill ha Vista installerat. Markera en partition (en del av, eller hela hårddsiken) och tryck Ta bort. På detta sätt tar det typ 5 sekunder att "tömma" hela din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...