Gå till innehåll

Problem med Fotogalleriet


Manneman

Recommended Posts

Har lagt in Vista på en tredje dator till frugan. Jag har en extern hårddisk där vi har alla våra foton lagrade som tidigare varit kopplad till en XP-maskin. Under Utforskaren funkar allt fin... både musik och fotografier syns alldeles utmärkt...

Problemet vi har är med följande: När vi försöker lägga till mapparna med foton i Fotogalleriet så markerar vi huvudmappen med alla undermappar i. I Fotogalleriet visas bara de mappar från 2008... försöker jag sen manuellt markera en äldre mapp får jag upp följande:

"Den här mappen eller en av dess överordnade mappar är en systemmapp eller har dolts. Du rekommenderas att flytta bilderna till mappen Bilder eller någon annan mapp"

Har någon en bra lösning på detta? Jag har ändrat både rättigheter och skapare på hela hårddisken... Hittar inget på MS support.

Jag har inte utrymme på C-enheten att kopiera över alla 20 gb med fotografier.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade för skoj skull att lägga in mina bilder och filmer via "Arkiv - Lägg till...".

Allt sorterades snyggt och elegant i olika kategorier från 1980 - 2008.

Där måste vara någon skillnad mellan dina foldrar för 2008- och övriga datum.

Inte kommer det att göra någon skillnad genom att flytta bilderna till systemdisken.

Fotogalleriet ska ju inte flytta med sig filerna utan bara kunna läsa deras taggar/egenskaper...

Hittar du ingen skillnad mellan underkatalogerna (markerad dold eller under Säkerhet) så prova

med att skapa en ny toppfolder och dra över nuvarande foldrar dit en efter en och prova igen.

Eller öppna kör... (CMD.EXE), leta upp bilderna och kör "attrib" så ser du om de är markerade med s=system H=dolda

Kanske saknas Desktop.ini i foldrarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju spännande... jag kollade genom CMD och fick bara upp de tre mappar som jag har tagit under 2008.... resten syns inte här? I utforskaren finns dem och alla bilder går att se som Thumbs. La även in Live Photo Gallery och där funkar det fint... skumt. Hur kan jag rätta till detta?

Mange

Edit: Min "huvudmapp" där alla andra mappar ligger i har attributet SH... altså både gömda och systemmapp. Kan jag enkelt ändra detta? Tittar närmare och visst finns det desktop.ini i mapparna. Men de hänvisar till bl a andra ikoner jag använt i denna datorn innan jag la in Vista i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Jag provade för skoj skull att lägga in mina bilder och filmer via "Arkiv - Lägg till...".

Allt sorterades snyggt och elegant i olika kategorier från 1980 - 2008.

Där måste vara någon skillnad mellan dina foldrar för 2008- och övriga datum.

Inte kommer det att göra någon skillnad genom att flytta bilderna till systemdisken.

Fotogalleriet ska ju inte flytta med sig filerna utan bara kunna läsa deras taggar/egenskaper...

Hittar du ingen skillnad mellan underkatalogerna (markerad dold eller under Säkerhet) så prova

med att skapa en ny toppfolder och dra över nuvarande foldrar dit en efter en och prova igen.

Eller öppna kör... (CMD.EXE), leta upp bilderna och kör "attrib" så ser du om de är markerade med s=system H=dolda

Kanske saknas Desktop.ini i foldrarna...

Liten fråga som jag länge har velat ta reda på:

Måste man skriva in sökvägen till den mapp man vill till eller finns det något annat sätt? Jag får som standard:

C:Dokument and settingxxxxxxxx

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi talar om kommandofönstret CMD, så placeras du på den plats där du är inloggad vilken oftast är:

C:Dokument and settingkontonamn  i  XP och:  C:Userkontonamn  i Vista.

Här är några bra kommandon att känna till.

C:Dokument and settingkontonamn> E:  (enhetsbokstav för annan disk)

E:> DIR

2007-06-12  14:54  <KAT>  Spel

E:> CD Spel

E:Spel> DIR

2007-02-19  11:24  <KAT>  Jigsaw Puzzle Platinum

E:Spel> CD Jig*

E:SpelJigsaw Puzzle Platinum> CD ..

E:Spel> CD ..

E:> C:

C:> EXIT

Var det svaret på din fråga ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...