Gå till innehåll

Flyttat en SATA-disk med XP-installation från en dator till en annan = strul...


Recommended Posts

Har flyttat en SATA-disk med en XP-installation från en dator med ett MSI-moderkort till en dator med ett ASUS-moderkort. Den startar men systemet är otroligt segt och instabilt. Jag har felsökt en del och hittat en grej som förbryllar mig.

När man installerar XP på en SATA-disk trycker man ju som bekant F6 och installerar SATA/RAID-drivisar från diskett. Dessa är väl olika för MSI- och ASUS-moderkorten? Jag hittar dock inget sätt att ändra/uppdatera de drivrutinerna. Kan de bara installeras under själva XP-installationen?

Jag har försökt installera/uppdatera alla drivisar som behövs i den nya datorn för att XP ska funka och jag har stött på nått som kanske har med instabiliteten att göra... Jag kan inte installera drivisarna för "2. Intel Application Accelerator RAID Edition V4.1.0.6235" (jag är inte så bra på sånt här, men de följer med moderkorts-CDn så jag antar att de ska installeras). Felmeddelandet säger att mitt system är inkompatibelt och README-filen säger att jag måste ha "Intel Chipset software" installerat, vilket jag har. I samma katalog som "Intel Application Accelerator" finns även en fil för att skapa den floppy med SATA/RAID-drivisar man behöver när man installerar XP...

Så vad jag undrar är väl typ om mitt slöa och instabila system kan bero på att SATA/RAID-drivisarna inte är samma för de olika moderkorten och om det isf finns nått sätt att lösa det utan att behöva installera om XP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Strul ja.  ;) Ja när man byter moderkot så får man nästan alltid installera om.

De skulle nog både datorn o du själv må bra utav. Det är väl inget att hålla på strul.

Gör rätt från början Installera om så får du det nog att funka utan strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade följande i mitt testsystem Windows XP pro. SP2:

Jag öppnar Kontrollpanelen - System - fliken Maskinvara - Maskinvaruprofiler, och skapar en kopia av den

aktuella "Profil 1" till "Profil 2". Markerar och flyttar upp nya profilen så det blir den jag jobbar med nu. OK...

Öppnar Enhetshanteraren och avdelning Systemenheter, där jag systematiskt tar en rad i taget och väljer att

"Avinstallera". Vissa rader kräver omstart men jag väljer att vänta. Andra rader som avinsallerats uppdateras

genast med att "Ny maskinvara funnen...". Jag ignorerar detta och fortsätter systematiskt med resterande rader.

(Har jag bytt processor så skall även denna enhet Avinstalleras.)

När alla Systemenhetsrader gåtts igenom (ett antal rader stannar kvar ändå) så startar jag om datorn.

Jag får upp val av Maskinvaruprofil och ser att "Profil 2" är förvalt OK.

Öppnar Kontrollpanelen - System - Enhetshanteraren och låter systemet upptäcka en mängd nya enheter.

Om man ser gulmärkta rader så väntar man eller uppdaterar dessa enheter manuellt med drivrutiner.

Ny omstart och konstaterar att "Profil 2" fungerar utmärkt...

Jag har nu haft möjlighet att växla mellan mina två Maskinvaruprofiler, för att se att förändringarna (Profil 2)

blev bra och för att ha en orörd originalprofil (Profil 1).

Efter att vara nöjd med resultatet bestämmer jag mig för att permanenta förändringen så jag går åter in i

Maskinvaruprofiler, markerar och tar bort originalprofilen "Profil 1". Vill man så kan man byta namnet på

nya profilen till originalnamnet "Profil 1". I fortsättningen slipper man nu val av Maskinvaruprofil i uppstarten.

P.S.  Antingen installerar man alla drivrutiner från nya moderkort-CD'n innan man utför detta arbete

        eller så han man bara skivan tillgänglig i läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...