tommyalm Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Snälla hjälp mig. Jag anslöt mig just till detta forum för att slippa ett problem som verkar underligt. På min hårddisk har jag 3 XP som heter som i rubriken. Vid start av datorn skall jag välja vilket operativsystem jag vill köra av dessa 3. Jag struntar i det och låter datorn starta själv. Det verkar som det är Windows 1 som körs. Kan jag ta bort de mapparna som heter Windows och Windows0 från hårddisken? Alla servicepack och uppdateringar är hämtade och enligt förre datorägaren uppstod problemet vid någon uppdatering. Tack, jag vet att ni löser detta tommyalm Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Ämnet flyttat av stenis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Har du xp-cd:n o drivrarna, så kanske de e lättare o installera om? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyalm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Jovistt, om så vore hade allt varit väl. Har just hämtat hem nya drivrutiner till hela paketet men någon XP skiva har jag inte. Tack iallafall. tommyalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Nä, hä De va ju synd. Om du ska fixa me bootgrejerna så (tror ja) du måste ha en skiva (fixmbr?) och då hade de vart enklare med en ny installation i stället. Flera GB extra. Men va e de för dator? Du kanske har en återställning på hårddisken? 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyalm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Tack för det. Det löste det minsta av problemet. Kvar finns dock ett resursproblem Windows 0 tar upp 1.88 GB, Windows tar upp 1.70 GB och en delfråga är om jag kan ta bort dessa mappar från hårddisken utan att tappa något i funktion. Min tanke är att eftersom Windows 1 verkar att köras, alla nya installationer hamnar där, så borde jag kunna ta bort mapparna. Eller? tommyalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ado Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 är alla mapparna på samma hårddisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyalm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Jomenvisst är det så. tommyalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr.LeNo Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Döp om till typ 2 extra x efter mappnamnet. Starta om datorn. Startar den utan problem så kan du väl bara deleta katalogerna??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyalm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 Utmärkt! Jag döpte om enligt ditt förslag, och det fungerar efter omstart. Det enda jag inte gillar är dina frågetecken efter förslaget att deleta. Men lösningen närmar sig det känner jag tydligt, tommyalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Hej där, Antagligen så är windows installerat ovanpå varandra, några gånger. Prova om du kan skapa en windows cd med hjälp av de filer som finns på hårddisken enl tips i forumet http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g33685#msg33685 Om det fungerar, installera om datorn... Annars får vi fortsätta på annat sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Hmm glömmer alltid listan i system. :-[ Tack wax. :-[ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommyalm Posted March 16, 2008 Author Share Posted March 16, 2008 Hej Venoms. Det var inga dåliga grejer Du visar upp, jag är imponerad. Men, tyvärr source path = REG_SZ D: och D är orginalläsaren. Stort tack i alla fall tommyalm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted March 16, 2008 Share Posted March 16, 2008 Skulle du kunna göra en skärmdump på ditt katalogträd och på din boot.ini? Dessa två lägger du här eller epostar till mig så jag kan titta på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts