Gå till innehåll

Ser ut som att XP startar upp men jag har Vista


Chillie

Recommended Posts

Hej!

När jag skulle starta upp datorn på eftermiddagen så kom det upp samma skärm som när man startar upp XP. Efter det kom ett program upp från Acer där jag skulle välja språk. Jag valde svenska och sen hängde sig datorn. Jag kom aldrig fram till inloggningsskärmen. Jag försökte stänga av datorn med hjälp av av/på-knappen, men då kom det upp en likadan ruta med XP men jag tror att det stog "Hybernate" eller något liknande.

Jag har sökt igenom datorn och AVG Antispyware och NIS 2008 hittade inga virus. Datorn har jobbat ganska hårt, kan det varit därför XP-skärmen kom upp?

Nu har jag startat om datorn och den fungerar om vanligt, men det skulle vara intressant att veta varför XP-rutan kom upp när jag har Vista. Datorn är bärbar, och heter Acer 5920G. Hoppas någon kan svara på min fråga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

När jag skulle starta upp datorn på eftermiddagen så kom det upp samma skärm som när man startar upp XP. Efter det kom ett program upp från Acer där jag skulle välja språk. Jag valde svenska och sen hängde sig datorn. Jag kom aldrig fram till inloggningsskärmen. Jag försökte stänga av datorn med hjälp av av/på-knappen, men då kom det upp en likadan ruta med XP men jag tror att det stog "Hybernate" eller något liknande.

Jag har sökt igenom datorn och AVG Antispyware och NIS 2008 hittade inga virus. Datorn har jobbat ganska hårt, kan det varit därför XP-skärmen kom upp?

Nu har jag startat om datorn och den fungerar om vanligt, men det skulle vara intressant att veta varför XP-rutan kom upp när jag har Vista. Datorn är bärbar, och heter Acer 5920G. Hoppas någon kan svara på min fråga!

windows xp/klassisk ligger i botten och går att välja mer eller mindre.

OM du nu ville veta om ett "problem" - som inte existerar för dej längre..

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows xp/klassisk ligger i botten och går att välja mer eller mindre.

OM du nu ville veta om ett "problem" - som inte existerar för dej längre..

/ mario

Det här får du gärna utveckla vidare Mario...

När jag skulle starta upp datorn på eftermiddagen så kom det upp samma skärm som när man startar upp XP. Efter det kom ett program upp från Acer där jag skulle välja språk. Jag valde svenska och sen hängde sig datorn.

Kan du av misstag ha tryckt på någon funktionstangent för systemåterställning ?

Kan bootpartitionen fått problem och en dold partition startat upp för grundinstallation av XP ?

Eller hade du en XP-CD i under uppstarten ?

Tag gärna fram Diskhanteraren och se vilka partitioner som finns på din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det här får du gärna utveckla vidare Mario...

Sorry, jag missa att han skrev "uppstarten".

Jag har inget svar på frågan.. att få upp "XP-login" i vistans uppstart begriper jag inte?!

Inte ens om han kör multiboot skall det gå.. vilket jag själv kör.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha tryckt på någon knapp, men det har aldrig funnits XP på datorn och det finns inte just nu heller. Jag hade inte någon XP-skiva i. Det finns en partion där os:et ligger, och en partion där jag lägger andra saker. Det ska finnas någon återställnngspartion, men den har jag inte hittat.

Acer har lagt in lite egna program, men det brukar ju de flesta tillverkare göra. Kan det ha blivit något fel i installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP och Windows Vista liknar inte varandra i uppstarten. Det du beskriver är en Windows installation.

Kanske en kvarglömd och dold återställningspartition.

Har du använt Diskhanteraren för att se vilka partitioner som ligger på hårddisken ?

Högerklicka "Dator" och välj "Hantera". Där finns "Diskhantering" nere till vänster.

På min bild ser du hur en disk är uppdelad i flera partitioner.

Mina partitioner har enhetsbokstäver. Dolda partitioner saknar dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att XP kom upp i uppstarten. Jag körde ingen Windows-installation. Se bilderna. Jag köpte datorn på mellandagsrean på OnOff och den var förinstallerad med Vista.

Ja jag stödjer din uppfattning att det kanske var XP som kom upp.

Det kan det göra om PC'n av misstag startar på en dold partition med XP installation på.

(Den andra bilden du visar är från en Vista uppstart.)

Men troligare är det ACER's enklare variant av Vista installationsbild som du fått upp.

Vista visar också som första bild valet av installations språk (se bild) medan XP visar helt andra saker.

Som du ser så har du flera dolda partitioner på "Disk 0".  Där har du två delar på 9,76 + 3,24 = 13 GB

Troligast är dessa Windows Vista installations partitioner som medmedföljer hårddisken från början.

Fick du extra installations-DVD med Vista i köpet ?

Läs i manualen hur du kan göra en Windows återställning från dolda partitioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att XP kom upp i uppstarten. Jag körde ingen Windows-installation. Se bilderna. Jag köpte datorn på mellandagsrean på OnOff och den var förinstallerad med Vista.

Ja jag stödjer din uppfattning att det kanske var XP som kom upp.

Det kan det göra om PC'n av misstag startar på en dold partition med XP installation på.

(Den andra bilden du visar är från en Vista uppstart.)

Men troligare är det ACER's enklare variant av Vista installationsbild som du fått upp.

Vista visar också som första bild valet av installations språk (se bild) medan XP visar helt andra saker.

Som du ser så har du flera dolda partitioner på "Disk 0".  Där har du två delar på 9,76 + 3,24 = 13 GB

Troligast är dessa Windows Vista installations partitioner som medmedföljer hårddisken från början.

Fick du extra installations-DVD med Vista i köpet ?

Läs i manualen hur du kan göra en Windows återställning från dolda partitioner.

Du är inne på rätt spår, för c:a ett år sedan såldes det massa XP med "Vista-upgrade-klar".

Så det lär kanske fladdrat upp nån "skugga" för honom typ?! maybe

Jag har iallafall sett det under alla mina år.. men men.. mycket har man sett - men inte allt.

/mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...