Gå till innehåll

Nätverk med Vista- och XP-datorer!


Recommended Posts

Hej! Finns säker flera trådar om det här men har inte fårr svar på min fråga, länka gärna om ni hittar svaret!

Jag har skapat ett nätverk med en Vista dator och ett par XP datorer med en Switch emellan.

Nu är det så att nätverket mellan XP datorerna fungerar till 100%, Vista datorn kan hitta alla datorerna och se deras Delade mappar. Men XP datorerna varken ser Vista datorn eller se de Delade mapparna.

Vad ska jag göra? Det går att spela spel med alla datorerna i nätverket.

(Inga brandväggar på, Switchen har ingen brandvägg eller något som helst skydd)

Tack!

MVH Simon

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vi börjar från början...

Tillhör alla samma arbetsgrupp? I Vista heter den som standard WORKGROUP som standard och i XP heter den MSHOME. Döp om till något annat, t.ex "arbetsgruppen" i både vista och xp-datorerna. I vistas nätverk och delningscenter kan du markera "Visa fullständig karta" och då ska du se alla datorer i arbetsgruppen

XP-datorer som inte syns kontrollerar du att de har Link Layer Topology Discovery (LLTD) installerat i datorn. Om inte så kan du hämta LLTD-svararen här

Starta om datorerna, Funkar det nu?

Edit: avinstallera ipv6 från vista och xp om det är installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret ;)

Ja, det har samma namn (MSHOME) på båda. Det är inga problem att se XP datorerna eller att överföra, problemet är att XP datorerna inte ser Vista datorn.

Ska testa att avinstallera det först!

Tack!

Edit: *ipv6 var inte installerat*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...