Gå till innehåll

"Stäng av skärmen" vägrar fungera


e-son

Recommended Posts

Nyinstallerat Vista Ultimate, och kan, efter 2 dagar, inte få skärmavstängningen att fungera längre! Har ställt in energispar, på "Stäng av skärmen efter -  5 min" och "Stäng av disken - Aldrig". Jag misstänker en bug, eftersom jag ofta haft samma problem i XP, men där har jag alltid kunnat lösa det genom att slå av, och på, stödet för viloläge! Nån sådan inställning hittar jag inte i Vista! Någon som har nån lösning/förklaring på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fluorescent79

Jag har stött på en misstänksam tankevurpa hos microsoft. För att få funktionen att stänga av skärm att fungera, så måste du ha valt en skärmsläckare som går igång minst en minut innan.

Om du väljer att inte använda skärmsläckare. Då stängs aldrig skärmen av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har stött på en misstänksam tankevurpa hos microsoft. För att få funktionen att stänga av skärm att fungera, så måste du ha valt en skärmsläckare som går igång minst en minut innan.

Om du väljer att inte använda skärmsläckare. Då stängs aldrig skärmen av.

Ahaaa..... tack för ledtråden! Det skall testas omedelbart. Jag stänger ju av alla skärmsläckare, som en av dom första optimerings-åtgärderna när jag nyinstallerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså,.. jag fick det att fungera, efter Fluorescent79´s tips...... ett tag! Just nu fungerar varken skärmavstängningen eller skärmsläckaren. Hur skumt som helst,... jag har testat allt jag kan komma på. Jag misstänker att UAC blandar sig i mina ansträngningar. Jag vet inte vad det skulle vara för aktiviteter som förhindrar skärmsläckare och skärmavstängning. Jag har inget igång som inte varit igång sen win-98!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vista home och har samma bekymmer att skärmen inte stänger av efter önskad tid. Har märkt att sätter jag en tid för skärmen att slå av (1 min) innan skärmsläckare går igång så stänger skärmen av, men går skärmsläckaren redan så bryter den inte och stänger av skärmen utan den går den hela natten om datorn är på. Vilket är lite knäppt. Någon som har en lösning på detta? Eller är det windows som får komma med den?

Det är iofs. helt tvärt imot Fluorescent79 svar men så här funkar det för mig iaf. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lyckats identifiera problemet,.... men behöver hjälp med en lösning! Det som slår ut både skärmavstängning och skärmsläckare är mitt telefonprogram. Jag kör sen ca: 1 år tillbaka Skype-telefoni istället för vanlig fast telefon. Telefonen är en Doro 635IPW som har fungerat/fungerar klockrent under XP. Så fort jag installerar mjukvaran till telefonen så slutar alltså skärmavstängning/släckare fungera! Någon som har idéer/lösningar på detta?.... förutom dom uppenbara då!... som att avstå från telefonen eller försöka hitta en som lirar bättre med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:P ;D

Har du aktiviteter i Windows som förhindrar Skärmsläckare och Skärmavstängning ?

Frågan är om man i Vista kan ändra nivån av Windows-aktivitet för skärmsläckaren,

eller få Skype programmet att jobba som ett bakgrundsjob så det inte klassas som Interaktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om man i Vista kan ändra nivån av Windows-aktivitet för skärmsläckaren,

eller få Skype programmet att jobba som ett bakgrundsjob så det inte klassas som Interaktivitet.

Jag fattar inte detta riktigt. Programmet är ju inte mycket mer än drivrutiner till telefonen. Det gör ju inget annat än kopplar ihop telefonen med Skype, och i interfacet finns inget annat än en ljudinställning! Enbart Skype, fungerar ju ypperligt i Vista!   ???

Edit: Detta va ju också ett sätt att bli Kung!    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till kröningen !! ;)

Du har gjort dig förtjänt av utmärkelsen!

Jag undrar vad som händer om du väntar med att stoppa i USB-pluggen tills skärmsläckaren gått igång...

vaknar windows då?

Sedan har jag en annan mer långsökt fundering... I BIOS har du ju APM-inställningar för när datorn skall

väckas upp. Där finns förutom mus, tangentbord och nätverk även RING indikatorn.

Eventuellt räknas enheten till modem/telefon/ring enheter... eller ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad som händer om du väntar med att stoppa i USB-pluggen tills skärmsläckaren gått igång...

vaknar windows då?

Sedan har jag en annan mer långsökt fundering... I BIOS har du ju APM-inställningar för när datorn skall

väckas upp. Där finns förutom mus, tangentbord och nätverk även RING indikatorn.

Eventuellt räknas enheten till modem/telefon/ring enheter... eller ::)

Skall kolla detta vid nästa reboot..... fast just nu verkar det lik förb...t som om Skype var inblandat ändå. Sist jag gick ifrån burken, så gick skärmsläckarn igång, men avstängningen "lös" med sin frånvaro.    :-

Och jag har alltså inte telefonen installerad för närvarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag trodde...... inga missar i Bios! Och nu funkar det som det skall..... fast utan telefon installerad då!

Om jag har telefonen ipluggad eller inte, gör ingen skillnad. Det är bara mjukvaran som påverkar. Så fort jag installerar den så slutar skärmsläckare/avstängning fungera.  :(  Skall testa kompatibilitetsläge i morgon, sen har jag slut på idéer. Blir väl till att leta reda på en Vista-ready telefon då kanske..... fast det verkar vara dåligt med trådlösa Skype-telefoner överhuvudtaget. Gillar inte folk att ringa billigt eller?  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompatibilitetsläge funkade inte heller!    :'(

Blir väl till o ta ännu en inteckning på huset, o köpa en ny telefon då  ;)

Edit: Har hittat en Philips som inte kopplas i datorn, utan direkt i routern.... oberoende av OS alltså!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Hoppas att din Philips inte är en av typen från kjell och Company art: 98195

Den skivan som förljer med där skall du INTE installera för då får du ett sorgligt resultat , svart skärm

Jag har den telefonen utan det programmet, jag har iptelefoni via BBB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att din Philips inte är en av typen från kjell och Company art: 98195

Den skivan som förljer med där skall du INTE installera för då får du ett sorgligt resultat , svart skärm

Jag har den telefonen utan det programmet, jag har iptelefoni via BBB

Den telefonen du har, säljs faktiskt av Skype också.... om man kollar på telefonens hemsida, så finns det en uppdaterad installations-cd att ladda ner!    ;)   Nu var det dock inte en sådan jag hade tänkt mig..... den jag precis har beställt, kopplas som sagt inte i datorn, utan i routern. Behövs alltså ingen installation!   :)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80175

Edit: Länk till den uppdaterade installations-cd´n för Philips VOIP3211 (VOIP 321)    ;)

http://www.p4c.philips.com/files/v/voip321..._01_rwv_eng.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...