Gå till innehåll

Säker borttagning av USB-sticka


boxxen

Recommended Posts

boxxen1

Ja säg det. Jag brukar bara sätta dit min USB-pinne när jag skall använda den. Däremot så har jag en säkerborttagningsgrej jag kan starta, när jag pluggar in kameran i USB. Den funktionen tror jag kom med fotoprogrammet ACDSee. För att vara 100% säker mot fel, så kan man sätta i den innan datorn startas och låta den sitta tills datorn stängs av. Den externa disken som drivs via USB, pluggar jag också bara i och det enda som händer, är att man kan se en varning i loggen.

Det finns vissa USB-pinnar som skapar statisk elektrisitet har jag läst om, vid en test. Jag har en från Kingston och den var säker i det testet. Du får söka på Googles om du vill veta mera om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en liten fundering varför jag inte får upp ikonen vid klockan för säkerborttagning av USB vara.

Xp Home SP2 är operativsystemet.

mvh boxxen

Och den är inte dold? Inaktiva ikoner döljs, kan fås fram genom att klicka på den vita pilen.

Men det vet du kanske?

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken som kan hända är att filer inte skrivs klart.

Jag hade attityden att "vafan bara dra ut minnet när jag är klar", men en gång så drog jag över filer till minnet och bara drog ut det sen så var filerna borta. Man bör väl inte chansa? Vista har dessutom bättre "säkerhetsborttagningsknappar" - där behöver du bara högerklicka på din enhet och trycka "Safely Remove", man behöver inte gå in i nån sån lista och leta upp sitt minne. Ett tips bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista har dessutom bättre "säkerhetsborttagningsknappar" - där behöver du bara högerklicka på din enhet och trycka "Safely Remove", man behöver inte gå in i nån sån lista och leta upp sitt minne. Ett tips bara.

Samma i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihop

Ikonen är inte dold, det interssanta är att den har funnits på sin plats. Sen gick den bara upp i rök.

Jag tycker väl inte den är särskilt rolig funktion, men det var inte så länge sen jag pajade en USB sticka med att "glömma" säkerborttagning", naturligtvis med matreal som jag inte ville slänga bort  :-[

så jag tänkte den kan vara bra att ha  :)

men jag ska forska vidare i datorn tills jag hittar den  ;)

tackar för alla tips

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så korkad får man inte vara, att man drar ur stickan innan filer har flyttats. Någe koll måste man ha, på vad som händer. Nog för att jag är upplyst om det, men inte att någon gjorde så och man ser ju normalt förloppet på skärmen.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikonen är inte dold, det interssanta är att den har funnits på sin plats. Sen gick den bara upp i rök.

- - -

men jag ska forska vidare i datorn tills jag hittar den  ;)

Jag Googlade lite och hittad detta inlägg som tydligen löste Åsaboes problem:

http://www.antispywareforum.se/phpBB/viewt...?f=6&t=1088

Alla söksvar:

http://www.google.se/search?q=ikon+%22s%C3...art=20&sa=N

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...