Gå till innehåll

Eboostr - bra eller dåligt?


Jack Bauer

Recommended Posts

Tja. Fick tips om programmet Eboostr här på forumet. Det skulle hjälpa så att man lurade datorn att tro att det satt mer minne i den än vad det gjorde, och detta med hjälp av ett USB-minne.

Har provat det, och kan väl säga att det fungerade jättebra. Iaf i 4 timmar innan det slutade fungera....

Men datorn blev som förbytt, för innan satt et bara 512 Mb i, och nu satte jag i minnet på 1 Gb så ;D

Är det någon annan som har eller har testat detta program? Är ni nöjda eller missnöjda?

Hur fungerar det med att datorn tror att det är mer minne i bara för att det sitter ett USB-minne i?

Om man kollar i programmet så håller det på att bygga upp en s k cache-fil. Vad händer när denna blir full?

Och hur kommer man förbi 4-timmars spärren??

Kan tillägga när tiden gick ut så gick det knappt att stänga ner datorn, för hårddisken fick fnatt :-

Vad beror detta på?

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä sant, men om man inte har den budgeten för tillfället då? Nytt minne kostar runt tusenlappen, och detta program är gratis.....

E-son; har du testat ebosstr? Om ja, kan du svara på mina andra frågor?

Någon annan som har testat detta program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä sant, men om man inte har den budgeten för tillfället då? Nytt minne kostar runt tusenlappen, och detta program är gratis.....

E-son; har du testat ebosstr? Om ja, kan du svara på mina andra frågor?

Någon annan som har testat detta program?

Nej.... jag har inte testat, och nej!.... det är inte gratis! Det är väl förmodligen därför det slutar fungera efter 4 timmar!  ;)

http://www.eboostr.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slängde in programmet på min XP-burk, för att ta en titt! Du får en ny 4-timmars period varje gång du startar om burken,.... så länge evalueringsperioden för programmet varar alltså!

Edit: Har lite svårt att uttala mig om hur bra eller dåligt programmet är, eftersom jag har 3GB äkta RAM i burken! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter som det är värt att satsa på iaf. Det är ju sällan man sitter i 4 timmar framför datorn. Jag märkte en väldig förbättring i prestanda iaf och det var roligt. Från snigel till gepard med hjälp av ett USB-minne och ett program på 4 Mb :)

Om man kollar i programmet så är det en fil som skall motsvara ett riktigt minne, den s k cache-filen som i detta fall är mitt USB-minne på 1 GB. Där kan man se att programmet jobbar olika mycket beroende på vad man håller på med. Det är även ett ställe där det står hur mycket av filen som är full.

Vad händer när denna är full? Måste man gå in o "nollställa" denna manuellt, eller sköter programmet detta?

e-son; kul för dig att du har 3 GB äkta RAM i din dator, men det finns de personer som inte har råd med det (just nu iaf). Finns alltid och kommer alltid personer som måste tala om att de har så mycket minne, si o så snabb processor osv osv.....

Finns det någon som har TESTAT ebooster? Omdömen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har testat eboostr under en lång tid.

Tycker att det är en bra lösning om man har upp till 512mb.

Har ej testat med mer minne

Du kan välja hur mycket som skall lagras i cacheminnet, beroende av storleken på USB minnet.

Rekommenderat är ca 1Gb

USB minnet skall vara av typ: readyboost

Cachen byggs upp till vald storlek på minnet, sen nollställs det automatiskt, och börjar byggar på igen.

Du får fråga om det är något jag glömt

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En fortsättning...

4 timmarsspärren löser du givetvis genom att köpa programmet.

Och intervallen den tömmer o bygger beror på hur mycket du klickar runt bland dina program, och surfar runt på nätet.

Så..

John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son; kul för dig att du har 3 GB äkta RAM i din dator, men det finns de personer som inte har råd med det (just nu iaf). Finns alltid och kommer alltid personer som måste tala om att de har så mycket minne, si o så snabb processor osv osv.....

Nu är jag ju gammal nog att ha vuxit ifrån behovet att skryta. om jag ens någonsin har haft något sådant. Notisen var enbart ett välmenat försök att förklara varför jag inte kunde kunde göra något rättvist test av programmet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. nu har jag ställt in att den skall använda hela USB-minnet till extra RAM-minne.

Testade lite igår, och märkte en klar skillnad i prestanda. Då jag sällan använder datorn i mer än 4 timmar så slipper man tänka på den inbyggda spärren med.

Det enda som jag undrar över nu, är om minnet måste vara av typen Ready-Boost?

Programmet klagar över att det är låg hastighet på minnet nämligen.

Jag vet att minnet måste vara av den typen i Vista, men är det samma i XP?

Tack förresten för alla svar o tips,det uppskattas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla som testat och undrar om Eboostr är en bra program. Jag testade det på en bärbar Acer med 512MB i ramminne och med en 1Gb-Usb-minne testade även med ett flash-minne på 512MB.

Summering ja det fungerar rätt bra på 1Gb-minnet och på 512MB flash-minnet så funkade även det men varnade för låg hastighet. Dock fick 1Gb-minnet jobba rätt hårt tycker jag.

Sen läste jag på nån sida att begränsningen på Usb-minnet är 4Gb så det är bara att prova på, sen en sak att testa borde vara att koppla in en extern Usb-hårddisk och se om gränsen 4Gb stämmer? Har ej hunnit testa detta.

Sen så har ju minnena rasat i pris så detta program kanske är överflödigt för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, nu funkar det bra. Nu är det roligt att sitta vid datorn igen ;)

Men varför tömmer den inte minnet när det är fullt? Måste man göra det manuellt, eller starta om programmet?

Det står Disc cache full 100 % i programmet.

Vad skall man ha för minne för optimal prestanda? Vilken snabbhet? Vilka tillverkare har s k Ready-Boost?

Programmet klagar jämt på att det är för låg hastighet på mitt USB-minne. Annars fungerar det bra, och datorn blir som ny ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, nu funkar det bra. Nu är det roligt att sitta vid datorn igen ;)

Men varför tömmer den inte minnet när det är fullt? Måste man göra det manuellt, eller starta om programmet?

Det står Disc cache full 100 % i programmet.

Vad skall man ha för minne för optimal prestanda? Vilken snabbhet? Vilka tillverkare har s k Ready-Boost?

Programmet klagar jämt på att det är för låg hastighet på mitt USB-minne. Annars fungerar det bra, och datorn blir som ny ;D

Här verkar det "tömma" sig själv. Hade 96% load igår och 77% load idag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...