Gå till innehåll

Programmet eller DLL-filen är inte en giltig Windows-minnesavbildning


boxxen

Recommended Posts

Hej

har ett problem med att installera div program tex nu Windows live messenger, får upp följande

Programmet eller Dll-filen C:Windowssystem32cryptnet.dll är inte en giltig Windows-minnesavbildning

kontrollera detta mot installationsdiskett.

fick upp liknande ruta för Java installationen, fast med annan .dll filnamn, men Winupdate är inga problem, installerade 19 uppdateringar utan felmeddelande.

Virusfri och andra skadliga program.

windows xp pro sp2

tips vore tacksamnt

mvh boxxen

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn som vanligt...

Stoppa i din Windows xp-sp2 cd.

Start -> Kör, skriv: sfc /scannow

Betyder att: System File Checker kommer att skanna dina systemfiler efter saknade och skadade filer, om det påträffas något, kommer en ny kopia att hämtas från din XpSp2-cd.

När allt är färdigt, gå till windows update för de senaste uppdateringarna. Det kan också hända att du får ladda hem en hel massa uppdateringar om "sfc" har gjort ändringar i dina systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske prova med att avinstallera alla former av Java och intsllera den absolut nyaste versionen

japp har jag provat, även med Windows live messenger, skillnaden vart att Windows live  inte gick att att installera igen.

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn som vanligt...

Stoppa i din Windows xp-sp2 cd.

Start -> Kör, skriv: sfc /scannow

Betyder att: System File Checker kommer att skanna dina systemfiler efter saknade och skadade filer, om det påträffas något, kommer en ny kopia att hämtas från din XpSp2-cd.

När allt är färdigt, gå till windows update för de senaste uppdateringarna. Det kan också hända att du får ladda hem en hel massa uppdateringar om "sfc" har gjort ändringar i dina systemfiler.

det här skall jag testa, måste nu hitta  xp pro sp2 skivan gissar väl att det inte går med xp home sp2  ::), återkommer med resultatet.

tackar för tipsen från er båda

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera med XP home...

Om inte, ska vi fixa lite  ;)

men det låter ju super nice  :D

jag ska plugga in skivan lite senare i eftermiddag, då får vi se om det funkar med xp home sp2

återkommer

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera med XP home...

Om inte, ska vi fixa lite  ;)

nu har jag testat, men det funkade inte med Xp Home sp2 skivan, men jag löste problemet med att byta ut den skadade .dll filen mot en ny.

men nu till en ny fråga i samma maskin, loggen visar också att det finns ett skadat "block" i D: , men i diskhanteringen är den felfri, nu är det så att D: är tom, kan jag lösa problemet med att formatera, då endast D: . Och isåfall vad är säkraste vägen.

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formateringen skriver bara in nya spår/sektor uppgifter (det är därför man kan återställa en formaterad disk).

Diskytan bör du testa mer grundligt via Disk - Egenskaper - Verktyg - Felkontroll - Sök efter skadade sektorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formateringen skriver bara in nya spår/sektor uppgifter (det är därför man kan återställa en formaterad disk).

Diskytan bör du testa mer grundligt via Disk - Egenskaper - Verktyg - Felkontroll - Sök efter skadade sektorer.

jag har testat köra Felkontroll via egenskaper/verktyg/felkontroll, visar inte några fel, det är ju bra ;) , men ibland så "fryser" för någon sekund datorn, då kommer loggarna i (admistrations verktyg) om skadat block i D:.

I övrigt så går den utmärkt.

Är det möjligt att det är komunikations problem mellan c: och d:

finns det några flera tips

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här framgår inte om partitionerna C och D ligger på samma eller olika diskar.

Oavsett så rör det sig inte om komunikations problem mellan disk partitionerna utan i så fall mellan

disk partitioner och processorn. Diskarna pratar inte med varandra.

Om nu disk D är tom och ändå klagar på skadat block, så kan det ha att göra med att papperskorgen

uppdateras över samtliga volymer. Om man gräver djupare i vad som ligger i diskarnas Recycle foldrar

så ser man foldrar med långa nummer. Dessa är kopior av de andra diskarnas papperskorgar.

Om det nu inte bara är en glapp anslutningskabel eller en disk som är på gång, så kan du prova med att

helt ta bort partitionen och skapa ny igen, formatera fullkomligt och prova igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...