Grooge Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 När jag kör sfc /scannow så blinkar kommandotolken till men hur vet jag att den gör sitt jobb och hur lång tid den kommer att ta på sig, och lämnar den någon rapport när den är klar ? Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken Quote
Andreas Stenhall Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Testa att först starta en "cmd" med adminrättigheter. Kör sedan "sfc /scannow" så bör det fungera bättre. Quote
Grooge Posted April 15, 2008 Author Posted April 15, 2008 Tack detta löste problemet med "sfc /scannow" men fick nya istället, "sfc" konstaterade att vissa fel inte kunde åtgärdas och hänvisade till log filer i windows och dessa nekas jag åtkomst till även efter att jag tagit ägarskap, har även kört programet unlocker utan resultat. Förslag på lösningar mottages tacksamt. Quote
Andreas Stenhall Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Kan du kopiera dessa till exempelvis skrivbordet och öppna dom där? Ta annars ägarskap och lägg till ditt konto med fulla rättigheter och välj att ersätta alla rättigheter med dom du just lagt till. Quote
Grooge Posted April 15, 2008 Author Posted April 15, 2008 Tack fungerade att öppna på skrivbordet. Men filernas innehåll är grekiska för mig kan jag kopiera och klistra in dom här? Quote
Andreas Stenhall Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Ja, posta dom här, helst som en bifogad fil! Quote
Grooge Posted April 15, 2008 Author Posted April 15, 2008 Fungerar inte att lägga med som bifogade filer antar att det beror på storleken på filerna 16 respektive 52 MB. Quote
Andreas Stenhall Posted April 15, 2008 Posted April 15, 2008 Zippa ihop filerna och skicka dom till stenis@alltomxp.se. Quote
Grooge Posted April 15, 2008 Author Posted April 15, 2008 Blev stenis allt om vista.se hoppas det går lika bra. Quote
Andreas Stenhall Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Jag ser att du kör en testversion av Service Pack 1 och det är känt att "sfc scannow" ger fel. Avinstallera snarast SP1 RC och installera den riktiga Service Pack 1 som kom igår! Quote
Grooge Posted April 16, 2008 Author Posted April 16, 2008 Installerade nya sp1, fick samma svar av sfc även nu. Bifogar en dump i dumpen talas det om två platser som log filer skall finnas på hittar bara den ena den som anges som tillexempel, skickar dessa till dig. Vore tacksam om du ville titta på dom. En funderare jag har ändrat enhetsbetekningarna på brännarna i vista till A: resp B: kan det möjligen vara så att sfc inte hittar vista skivan och därmed inte kan reparera. Quote
Andreas Stenhall Posted April 16, 2008 Posted April 16, 2008 Jag har bara kolla igenom loggfilerna som hastigast och det verkar bara vara icke-kritiska fel i loggarna. Med andra ord borde det inte vara något att oroa sig för. Har du kört in alla uppdateringar från Windows Update? Häromdagen släpptes en uppdatering som reparerar problem med Windows-filerna. Kör verktyget manuellt från http://support.microsoft.com/kb/947821 och kolla i dess loggfiler och se vad som sägs. Quote
Grooge Posted April 17, 2008 Author Posted April 17, 2008 "kb 947821" som du nämner kan jag inte installera får ett felmeddelande bifogar dump. Quote
Recommended Posts