Gå till innehåll

Ang. partitionerad hårddisk


MrBigSpender

Recommended Posts

Hej,

Min hårddisk är sedan tidigare uppdelad i tre enheter C: 48,8 GB, D: 23,4 GB samt E: 13,3 GB

Jag vill nu slå ihop dessa till en enhet, dvs C:

Alla diskar är formatera med NTFS

Hur gör jag det med Windows XP?

Jag vill inte installera någon annan typ av programvara för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota med XP-skivan. Välj F8 för att godkänna avtalet. När du får upp listan för att välja patition för XP så kan du ta bort partitioner innan du väljer att formattera och installera...bäst är om du låter partitionerna behålla NTFS. Vill du inte det så väljer du FAT under samma procedur.

Svårare är det inte.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slå ihop alla partitionerna till en enda, så måste du i XP använda ett tredjeparts-program, typ PartitionMagic eller dylikt! Alternativet är som Manneman skriver... formatering och ominstallation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag inte göra detta på någon sätt genom att gå på Start --> Den här datorn - Högerklicka och välja Hantera. Då får jag upp ett program för Datornhantering där ett alternativ är lagring - kan man göra sådana saker här?

I diskahanteringen kan man ta bort partitioner och därmed få ett opartitionerat utrymme, men tyvärr så går det inte att slå ihop detta utrymme med kvarvarande C://partition. För detta krävs ett 3:e-parts program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstog inte att du ville behålla nuvarande XP-installation. Ovanstående har rätt... för att behålla nuvarande XP måste du använda ett 3:e parts program. Detta är ändå inte en 100%-ig procedur.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt det GÅR inte att göra med XP utan en ominstallation / förlorad data.

Lättast, Partition Magic, slå ihop dem så är det klart.

Självklart är det aldrig riskfritt.

I övrigt så kan jag inte rekommendera att endast ha 1 partition!

Du borde iaf behålla c: och d:, c: för windows och program allt du kan installera om, alt inte gör något om du förlorar, medan du på d: lagrar allt annat, bilder, musik, dokument osv...

Detta gör att du då kan installera om Windows när du vill och formatera C: utan förluster av viktig data.

Även köra backuper av mail, favoriter osv från c: till d:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...