Gå till innehåll

[LÖST] Uppdatera drivrutiner till moderkort


Recommended Posts

Om jag nu vill ha dom nyaste uppdateringarna för mitt moderkort samt bios (Stationär dator) så har jag fattat att det är dessa länkar som gäller:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2690

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2690

Men det var ju en himla massa downloads att välja på ex. på bios-delen vilka ska jag välja där?

Och för modekortet ska jag tanka ner alla där win xp är support för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan du måste ställa dig själv innan du gör något: Måste du uppdatera BIOS? Om allt funkar klockrent i datorn så ska du inte uppdatera BIOS. Det är om du har upprepade blåskärmar osv som härleder till minne, diskar osv.

Att sen uppdatera drivrutinerna på moderkortsbaserad hårdvara som tex nätverkskort och ljudkort är en annan femma. Så länge de nya drivrutinerna inte kräver en BIOS-uppdatering för att funka är det alltid en bra idé att uppdatera dessa. Ta de senaste du hittar... där finns både äldre och nyare enligt länken du angivit.

Att uppdatera BIOS är alltid en riskfylld process. Ett litet felsteg så står du med en obrukbar dator.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika beroende på tillverkare, vad jag har förstått. Själv använder jag ASUS och där finns möjligheten... du får kolla manualen till ditt kort. Värsta senariot är ju att BIOS-uppdateringen går åt skogen och du inte ens får möjligheten att återställa en ev backup...

Läs instruktionerna JÄTTENOGA och se till att du är 100% införstådd med processen. Då bör det inte bli några svårigheter... speciellt om du känner dig bekväm i att göra det.

Hade jag varit dig hade jag nog börjat med drivrutinsuppdateringarna... se om du uppnår önskad effekt med dessa.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...