Gå till innehåll

Integrera Windows XP Service Pack 3 om man saknar Windows-CD


sunships1

Recommended Posts

Jag hoppas att det är någon som har en ide hur man gör,eller en länk till

en sida där man kan lära sig hur man gör en skiva med t.ex Windows XP

eller Vista med alla SP updateringarna,när man inte har fått en Windows

XP eller Vista skiva med Datorn.

MVH sunships1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så när man köpter datorer av vissa fabrikat ACER, Packard Bell, ev DEll mf..

Om man läser manualen så står det vad man ska tänka på och vad som skall göras innan man sätter igång med datorn förutom var alla kablar ska sitta.

Det ska stå hur man skapar en Recovery skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger detta med en rejäl brasklapp om att det kan gå åt skogen.

Så länge du har en i386-mapp på exempelvis en recovery-partition så borde det gå att slipstreama in SP3 till i386-mappen. Det enda som händer när man slipstreamar är att filerna från SP3-filen packas upp och sedan ersätter motsvarande filer i i386-mappen. Men som sagt, det är inte alls 100% säkert att detta tillvägagångssätt fungerar.

Vad gäller att skapa en Windows XP-skiva från befintliga filer från hårddisken så vet jag att jag sett detta tidigare i forumet, hittar dock inte länken. Kanske någon annan vet var den finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller att skapa en Windows XP-skiva från befintliga filer från hårddisken så vet jag att jag sett detta tidigare i forumet, hittar dock inte länken. Kanske någon annan vet var den finns?

Hittar inte länken, men en guide från mina egna gömmor kanske duger!   ;)  Jag måste dock tillägga att jag aldrig har provat detta, och vet alltså inte säkert att det fungerar!

Skapa en Windows XP (SP3) installationsskiva av filer på hårddisken

1. Leta upp mappen i386 på hårddisken. Enklaste sättet att hitta var rätt mapp finns

    är att gå in i registret via start/kör där man skriver in regedit utan citattecken och

    klickar OK. Leta upp nyckeln:

    HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionSetup.

    Titta efter värdet SourcePath på höger sida. Om där exempelvis står C:Windows så

    finns i386-mappen i Windowsmappen på hårddisken. Står det exempelvis E: och det är

    CD-enheten så finns den inte i datorn utan på en skiva.

 

2. Ladda hem den här filen= BCD full package v 1.1.1:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=bcd111.zip)

3. Skapa en ny mapp med namnet BCD på hårddisken direkt under C:. Packa där upp

    filen du laddade hem under punkt 2.

4. Ladda hem den här filen = wnaspi32.dll:   

    (ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll)

    Spara den i mappen C:BCDbin

5. Ladda hem den här filen = wxp10.zip:

    (http://www.nu2.nu/download.php?sFile=wxp10.zip)

    Packa upp den i mappen C:BCD.

6. Kopiera hela mappen i386 som du letade upp i punkt 1. Kopiera den till mappen

    C:BCDCDSWXPPROFILES om du använder XP Pro alternativt till

    C:BCDCDSWXPHOMEFILES om du använder XP Home.

7. Ladda hem Servicepack 3:

http://download.windowsupdate.com/msdownlo...e34db3995ae.exe

8. Spara filen med SP3 på hårddisken direkt under C:. Döp om den till sp3.exe utan citattecken.

9. Klicka på start/kör och skriv in c:sp3.exe -s:c:bcdcdswxpprofiles utan citattecken

    om du använder XP Pro.

    Skriv c:sp3.exe -s:c:bcdcdswxphomefiles utan citattecken om du använder XP Home.

    Klicka OK och då skall servicepack 3 installeras till installationsmappen.

10. Återstår att bränna skivan. Lägg i en obränd CD-skiva (ej DVD-skiva) i brännaren.

      Klicka på start/kör och skriv cmd utan citattecken i rutan och klicka OK. I den svarta rutan

      som kommer upp skriv cd.. utan citattecken och tryck Enter (obs 2 punkter efter cd).

      Upprepa det en gång till.

      Skriv därefter cd bcd utan citattecken och tryck Enter. Skriv därefter bcd wxppro

      utan citattecken och tryck Enter om du har XP Pro alt. bcd wxphome utan citattecken

      om du har XP Home. Bränningen av skivan startar och slutförs. Skriv därefter exit och klicka Enter.

11. Din XP-installationsskiva är klar. Prova att starta om datorn med den instoppad i CD-spelaren

      och då  skall datorn fråga efter om du vill starta från skivan. Då funkar den, annars är det något fel

      och då får man göra om och göra rätt.

12. Installationen kommer att fråga efter en produktnyckel. Den är samma som du har på

      Windowsversionen i datorn. Finn den med det här programmet:

      http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml

Edit: Guiden redigerad för att passa till SP3-integrering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jag vill prövad det "Stenis " kom med,jag känner till det där med Recovery  men det är

ju inte alltid det är nödvändigt att gå hårt till med ny installation utan det räcker med att köra

reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan meddela att jag nu har kört hela guiden i min testmiljö, och att den fungerar 100%-igt. Jag har därför redigerat guiden så att den numera är anpassad för att integrera SP3 istället för 2!   ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Hej!

Min ena dator har kraschat (nja, filen windowssystem32configsystem saknas eller är skadad). Eftersom jag inte har någon installationsskiva till någon av datorerna tänkte jag att jag skapar en installationsskiva från filerna som finns på den fungerande datorn. Sedan kan jag använda den skivan till att reparera den andra. (låter det ok???) (jag har windows xp home på båda datorerna, båda är ACER aspire - den ena är modell 3002 och den andra som inte fungerar 1350)

Nåja, jag följde guiden här för att skapa en installationsskiva med SP3 integrerat. Det går bra ända fram till punkt 9, när jag skall installera sp3 i installationsmappen.

Först kopierar den till en fil på d: fast jag har bara skrivit c:. Men det kanske är så den skall göra?!?

Sedan, när den är klar, får jag följande meddelande:

"Det gick inte att kopiera en del eller alla filerna som behövs för den integrerade installationen. Observera att: a) inga nätverks- eller kopieringsfel uppstod under integrationsprocessen. B) målkatalogens format är korrekt. För att filerna skall integreras måste de finnas i en katalog med namnet i386, dvs om du skrev "update /s:c:cdresurs" så måste filerna finna i katalogen c:cdresursi386."

Betyder det här att integreringen misslyckats? Jag har försökt att köra sp3.exe igen, men får samma resultat (fast den kopierar till en annan fil på d:). Vad har gått fel och vad gör man åt det???????

/Vildmärren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...