Gå till innehåll

Efter installation av SP3 blir det bara knas


kudden

Recommended Posts

Installerade sp3 på min äldre dator och det funkade utmärkt.Men när jag gjorde samma sak med den nyare startade den bara om hela tiden.kom inte ens in i felsäkert läge.Ringde supporten och dom sa att en recovery var enda lösningen.Men skam den som ger sig.efter 2 timmar lyckades jag komma in,och återställde till en tidigare tidpunkt.Då fungade det bra igen.Gjorde om det tre ggr med samma resultat.Vad är galet ???Det verkar inte fungera.Behövs verkligen sp3????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ett antal inlägg i forumet om att förändra ett (eller två) Register värden

via Felsäkert Läge (eller före uppgradering).

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g70963#msg70963

Man ändrar startläget av en service/tjänst från att vara:  1=Automatic    till  4=Inaktiverad.

Tjänsten har att göra med Intels processorhantering (Intelppm) vilket verkar störa i AMD system.

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppmStart

Tydligen så kan även en annan tjänst få samma verkan.

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesProcessorStart

Det är inte säkert att du har båda dessa rader men har du någon så dubbelklicka "Start" och ändra till 4.

(Start - Kör... - Regedit.exe )

Behövs verkligen sp3? ???

Nej inte om du har en SP2-dator med senaste uppdateringar.

Men i framtiden så kommer kanske SP3 att vara obligatorisk för fortsatta uppdateringar.

Så prova tipset ovan en sista (4'de) gång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag vågar göra detta :-är rädd att jag pajar alltihopa.har sparat mycket på disken.så mycket att jag inte kan säkerhetskopiera det utan att köpa en extern.Men det kanske man borde :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall alltid spara undan viktiga saker då och då.

Gärna på ett antal DVD skivor om ingen extra hårddisk finns.

Vill du försöka uppdateringen igen så kan du göra på följande enklare sättet:

Markera all text i Citat nedanför.

Kopiera det och öppna Notepad.exe / Anteckningar.

Klistra in texten och "Spara som..."  NoIntelppm.reg på Skrivbordet till exempel.

Se bild. Det är viktigt att filens ikon blir som i exemplen (reg-ikon)

och inte som vanligt Text-dokument (NoIntelppm.reg.txt )

Sedan klickar du igång filen du sparat och du får frågan om registret skall ändras. Svara ja.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppm]

"Start"=dword:00000004

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesProcessor]

"Start"=dword:00000004

EDIT: Filerna RegTrix och Intelppm är bara exempel på hur din nya fil-ikon skall se ut när du sparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem som "kudden" har. och jag blev lite osäker på när jag såg rutan längst ner i Waxminators inlägg. där visar det den "noIntelppm" reg-filen plus en "Regtrix"-reg-fil. :-[

Fråga 1. ska jag göra register ändringen i Felsäkert läge eller går det att göra i Normal läge också? Fråga 2. vart kommer Regtrix reg-filen ifrån?   :-

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde namnet "NoIntelppm.reg" till denna nyskapade Register-scriptfilen.

Du kan välja vilket namn du vill så länge efternamnet fortfarande är .reg

De andra filerna fanns redan på mitt Skrivbord och visar bara hur ikonen skall se ut när du sparat din fil.

Så RegTrix-filen och den andra är bara exempelfiler.

Registerförändringen kan du gärna köra före uppdateringen till SP3. Det gör ingen skada men kanske

heller ingen nytta om SP3-uppgraderingen ändrar tillbaka värdet. Då måste du efter uppgraderingen

starta i FelsäkertLäge för att åter igen köra Register-scriptfilen.

Det står om alla dessa SP3-problem i dagens TechWorld:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.160719

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om jag vågar göra detta :-är rädd att jag pajar alltihopa.har sparat mycket på disken.så mycket att jag inte kan säkerhetskopiera det utan att köpa en extern.Men det kanske man borde :'(
Du skall alltid spara undan viktiga saker då och då.

Gärna på ett antal DVD skivor om ingen extra hårddisk finns.

Finns en gratis lösning på problemet:

Windows Live Skydrive http://skydrive.live.com/

Där loggar du in med ditt Passport/Hotmailkonto och kan lagra upp till 5 GB gratis. Och bara du kommer åt filerna. Kan vara en lösning på problemet om man vill ta backuper då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för svaret. men det blir svårt att ändra det efteråt om det skulle vara så att mitt problem (att det loopar sig, datorn startar om efter några sekunder) efter att jag har uppgraderat till SP3.

Jag testar det som du har skrivt att man kan göra och ändra i registret. det verkar ju ha funkat för andra som har AMD dator, vilket jag åxå har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att några kan ha missat  att få in <F8> innan Windows försökt starta om.

Man får vara lite tjatig med knapptryckningen direkt efter första pipet (trycka varja sekund).

Enligt artikeln jag refererade till i förra inlägget så verkar det vara HP-datorer med AMD som drabbats mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo,det är en HP-dator.Det tog mig ett par timmar att komma in i felsäkert läge.Vet hur man måste trycka,men det fungerade till slut.Har varit ute för detta tidigare och inte gett mig.Till slut går det om man har tur.ibland Kommer det ju upp ibland ett meddelande hur man vill starta datorn.Där är felsäkert läge med också.Men inte ens det funkar.Men man behöver inte ge sig.En pilsner och ett jag ger mig aldrig funkar ibland.Tack förresten för tipset där man kan spara data. :) Datorn kommer från ett företagsleasing med garanti kvar.När jag pratade med supporten igår sa dom att det är massor med folk som ringt om detta.Dom rådde mig att vänta med installationen tills dom fick mer kött på benen.Deras tekniker jobbar för fullt med det och dom ringer el.mejlar mig om vad som skall göras.Lägger ut det här när jag får svar så kanske det hjälper några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra register ändringen i normalläget före SP3.

Får du chansen så kör du den även efter SP3 innan du startar om.

Endast om du fortfarande får problem med lopande omstarter efter SP3-uppgraderingen, behöver du

åter igen köra register ändringen i FelsäkertLäge. (eftersom detta då är enda sättet att komma åt Windows.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...