Gå till innehåll

Hur avinstallerar man Vista?


bubblan_73

Recommended Posts

Jag har en HP-dator med Vista installerat. Jag avskyr verkligen vista, så jag vill byta till XP. Hur gör man för att avinstallera Vista på datorn?

HJÄLP!!!!!!

Starta upp datorn med XP-skivan, ta bort alla partitioner, installera xp på det tomma utrymme som nu finns (hela hårddisken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi provade det igår, men det gick inte. Vad menas med att ta bort alla partitioner? Även tömma d-disken alltså?

Nej... bara ta bort systempartitionen.... om det inte är så att D är en recovery-partition? Jag vet inte riktigt hur HP lägger upp sina system. Är D-disken en 2:a fysisk hårddisk som du använder som lagringsplats, så skall du inte röra den så klart. Men om D bara är en partition som skapats av HP för systemåterställning så kan du ta bort den! Det viktiga är att du tar bort den partition som Vista ligger på... alltså C://... och att du i BIOS ser till så att CD/DVD-spelaren står som "1:st boot device". Detta för att datorn skall kunna boota från XP-skivan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa tillverkare lägger in en gömd partion som måste tas bort innan man kan installera xp.

Vet att acer gör det på deras datorer.

Enklast är att boota med en skiva som har parted eller liknande för att få bort den gömda delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går man exakt till väga?

Nu vet jag ju då inte om HP har några dolda partitioner på sina burkar, men då borde väl även den synas i XP´s installatons-program?

Hur som helst så har jag gjort en liten bildguide på hur du tar bort dom partitioner som finns tillgängliga och hur du startar xp-installationen!

1. Gå först in i BIOS, genom att när du startar datorn, så "hackar" du snabbt på Delete-knappen! (Vissa moderkort använder F2 eller någon annan knapp till bios) När du kommer in i bios så letar du reda på motsvarigheten till det jag visar i bild 1, och ser till så att CDROMEN står först!

2. Lägg i XP-skivan och starta om datorn så att den läser in installationsfilerna, acceptera MS-avtalet med F8-knappen och välj sen alternativet enligt bild 2 och tryck Enter!

3, Bild 3 visar hur du tar bort partitionerna som finns på disken. Du kommer att få bekräfta några gånger att du verkligen vill ta bort! Upprepa detta förfarande tills hela disken finns under "Opartitionerat utrymme" D.v.s alla partitioner som hör till systemet.... inte lagringspartitioner! Jag föutsätter nu att du har sparat undan, allt som du inte vill förlora, på någon annan disk!

4. Bild 4 visar hur du startar XP-installatinen på en ren disk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...