Gå till innehåll

ZAP DVB-T, kan inte installera drivrutinen


Recommended Posts

Köpte detta paket på Teknikmagasinet för att kunna se de fria digitalkanalerna, men får inte drivrutinen att installeras. Jag får detta felmeddelande:

"Device not found" fast den sitter ipluggad, och den skall vara kompatibel med Vista.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du inte ZAP USB DVB-T ?

Noterade du att drivrutin och program finns på deras säljsida !?

» Drivrutiner till Windows Vista (endast till modell 1 som ej säljs längre)

http://www.teknikmagasinet.se/drivrutiner/480315_vista.zip

» Drivrutiner och Programvara för Windows XP/Vista (modell 2)

http://www.teknikmagasinet.se/drivrutiner/480315.zip

Ladda ner denna sista länken och placera den t.ex. på Skrivbordet och klicka upp filen.

Under DVBT ligger Setup.exe som du skall köra. Du föreslås packa upp allt och du gör detta.

Kör igång installationen av Drivrutin och när drivrutinen installerats söker den efter enheten.

Tryck i den då och svara JA till omförsök.

Eftersom jag inte har din USB-enhet så får jag tillbaka frågan efter en lång stunds sökning...

(ZAP är ett av Teknikmagasinets egna märken. Support: Tel: 08-445 10 30)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm...

Antingen får du väl "Device not found" eller får du "Okänd enhet"... inte både och... ???

Alltid när man stoppar in en USB-enhet så försöker Windows att hitta en drivrutin för det och man får

en pop-up som indikerar detta.

"Device not found" kommer väl från drivrutin-installationen men varifrån får du "Okänd enhet" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom installationen placerar drivrutinen under C:Program... så kan du prova att i

Enhetshanteraren högerklicka på den okända enheten och välja att uppdatera drivrutinen.

Du anger sedan att du själv vill hitta den och beskriver vägen ner till installationskatalogen.

(eller om du inte hittar den, till den uppackade installationen på Skrivbordet...)

Alternativt så plockar du ut TV-modulen ur datorn och väljer med högerklick att avinstallera den.

Därefter kör du installationen av drivrutinen igen (den jag angav) och när skylten kommer upp om

att enheten inte hittas du trycker du i den och trycker samtidigt JA på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Ditt första alternativ har jag provat. När jag föröker med "uppdatera drivrutin" svarar datorn att den senaste drivrutinen redan är installerad (??)

Jag skall prova med ditt andra alternativ, att avinstallera och installera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Ditt första alternativ har jag provat. När jag föröker med "uppdatera drivrutin" svarar datorn att den senaste drivrutinen redan är installerad (??)

Jag skall prova med ditt andra alternativ, att avinstallera och installera igen.

Nja... du skulle inte söka automatiskt efter passande ny drivrutin...

Du skulle påtvinga den rätt drivrutin så den inte längre förblir "Okänd enhet".

Eftersom du ingenstans anger vilket operativsystem du har så tar jag XP-varianten.

Uppdatera drivrutin... - Installera från en lista eller angiven plats - Sök inte jag väljer själv vilken

drivrutin som skall installeras - Diskett fins - Bläddra - ...fram till: C:ProgramDVBTEC168  OK...

...sedan kan jag inte simulera längre eftersom min PC-emulator saknar USB-enheter att

testa drivrutinen mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, kanske borde nämnt att jag kör Vista home premium på enToshiba satellite, bärbar.

När jag gör exakt som du beskriver får jag följande svar.

"Den bästa drivrutinen för enheten är redan installerad. Okänd enhet.", medans det i andra dialogrutor säger att ingen driuvrutin finns installerad.

Jag blir knollrig!!. Skalla nu prova med att avinstallera.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör XP och jag har också problem med den här enheten. Jag har vid något tillfälle lyckats installera den (tror jag) och programmet drar automatiskt igång och skannar efter kanaler. (Varför den letar efter United Kingdom, vet jag inte.)

En sak jag funderar över: På USB-enheten så finns det en röd plastbit som närmast verkar vara en sån plast som brukar sitta över en indikerings-lampa. Är det det? Det lyser ingenting på min, iallafall. Jag finner inte den minsta indikering på att enheten är igång, ens. (Det händer inget om jag trycker på av/på-knappen på fjärrkontrollen.) Det enda är att programmet dör om jag drar ut enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag har vid något tillfälle lyckats installera den (tror jag) och programmet drar automatiskt igång och skannar efter kanaler. (Varför den letar efter United Kingdom, vet jag inte.)

...

I Settings första fliken ställer du in vilken Nation/Area du befinner dig. (UK är kanske standard)

Röda plasten kanske täcker en inspelningslampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite underligt att den börjar skanna redan innan man hunnit gå in och ställa in VAD man vill ha skannat ...

Är det någon som VET om det är en lampa för inspelning, eller vad det är? Är det någon som har fått något slags bevis på att enheten verkligen kommer igång, förutom att man kan se en TV-utsändning (om nu någon lyckats med det ...)?

Jag får sedan 'WEAK SIGNAL'. Jag kan mycket väl tänka mig att programmet är utformat så att det kan gå igång utan att USB-enheten fungerar, dvs. att det enda som skulle behövas för det är att enheten är ANSLUTEN. Men sedan så hittar den inga kanaler om enheten inte fungerar, och naturligtvis så är det en 'svag signal' eftersom den är obefintlig. Någon antydning om att det INTE skulle vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både enligt butik och enligt kundtjänsten (08-4451030) så är lampan till för att visa att enheten är igång, vilket alltså innebär att min enhet inte fungerar. Åter till butiken, verkar det som! (Fast jag ska nog testa med att ansluta den i den stationära först.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Tydligen fler som har problem. Men, den var ju billig, och som man säger, "if you pay peanuts, you get monkeys". Var på Classe idag på lunchen och inhandlade deras variant på samma tema:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34015332

Visserligen avsevärt dyrare, men föhoppningsvis fungerande. Tillbaks med Teknikmagasinets i morgon, om jag får denna att fungera.

Återkommer med rapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter några kvällar med strul har jag äntligen fått Classes mojäng att fungera. Programmet, som följde med på CD hängde sig vid slutet av installationen, vilket gjorde att det blev problem med en fil som heter PMCLoader.exe. Lösningen fanns att hämta här. Ett uppdaterat program. Filen var på över 400 MB!!!

Case #2: All other PCTV products using the TVCenter software

If the error "PMCLoader.exe has stopped working" or "PMC Loader.exe has encountered a problem" while trying to launch Pinnacle TVCenter, please try to uninstall the TVCenter software, reboot the computer, then reinstall the software. If a newer version is available, see Overview on top, please use the most recent version for reinstall.

If the most recent TVCpro version for your hardware is < version 4.9.2, the following steps may help to resolve the problem.

Uninstall the current version of Pinnacle TVCenter.

Download and install version 4.9.2 which can be downloaded here:

ftp://ftp.pinnaclesys.de/driver/pc/TVCPro...CD-Image-EN.exe

The download contains a compressed Full-CD Image and is for version 4.xx users of PMC and TVC (Pro) only. Please note that this is not an official patch, but it may help to resolve this issue.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...