Gå till innehåll

[LÖST] Frågor om Viloläge och Vänteläge


Olivier

Recommended Posts

Jag har en del frågor om vänteläge och viloläge. Hoppas jag kan få svar på dem.  :)

1. I vänteläge bryts inte strömmen men det gör den i viloläge eftersom allt tillfälligt sparas temporärt ned på hårddisken. (Rätt förstått av mig?)

2. Kan man ställa datorn i viloläge som man kan med vänteläge eller måste detta ske automatiskt? (Man kan ju välja det som alternativ i energisparalternativen.)

3. Om jag inte har stöd för viloläge igång, påverkar det då vänteläget också?

4. Och sist, varför kan jag inte ställa min HP-dator, Windows XP SP3 i vänteläge? Någon idé?

Tack på förhand  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I vänteläge bryts inte strömmen men det gör den i viloläge eftersom allt tillfälligt sparas temporärt ned på hårddisken. (Rätt förstått av mig?)

Riktigt. I Vänteläge stängs allt utom minnet av (och vissa delar av moderkortet).

2. Kan man ställa datorn i viloläge som man kan med vänteläge eller måste detta ske automatiskt? (Man kan ju välja det som alternativ i energisparalternativen.)

När du väljer "Stäng av" så får du upp tre alternativ.

Första alternativet skiftar du med <Shift> tangenten och kan välja Vila eller Vänteläge.

3. Om jag inte har stöd för viloläge igång, påverkar det då vänteläget också?

Det ska det inte påverkas eftersom filen Hibernate.sys inte efterfrågas i Vänteläget.

4. Och sist, varför kan jag inte ställa min HP-dator, Windows XP SP3 i vänteläge? Någon idé?

Där gick jag bet... utan utterligare förklaring av problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket!

S..t vad coolt, har aldrig vetat att man kan byta med shift! Verkligen häftigt. Helt uppspelt  ;D

Jag lägger ner den sista frågan så länge, får experimentera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger inte funkar, är S3.

Det är ett välkänt problem att vissa datorer inte går in i S3-läge, och det finns en del fixar.

Dels måste du ju ställa in i BIOS så att S3 är aktiverat, hur det går till, och om det alls finns någon sådan funktion i BIOS, får du läsa dig till i din manual för datorn.

Sen så kan det vara ett fel i registret, som t ex ASUS Moderkort har en fix för, finns att hämta hos ASUS.

Eller så kan du lägga in följande text i en textfil, och spara som t ex S3USB.REG, och sen klicka på den för att lägga in följande i registret:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesusb]

"USBBIOSHACKS"=dword:00000000

"USBBIOSx"=dword:00000000

Eller så kan man söka efter DUMPPO.EXE på Göbbels (Ooooppss, here visst Google...), som är ett program från Microsoft (EJ Supportat dock!) som fixar detta.  Eller hämta från:

ftp://ftp.microsoft.com/products/Oemtest/...Acpi/dumppo.exe

Körs sen från kommandoraden, enligt anvisningarna nedan, har funkat skitbra för mig:

===============

The good news is that DUMPPO.EXE can correct the matter--without having to be run at every boot. Here's how:

1) Download DUMPPO.EXE from Microsoft (to ensure you get the correct file):

ftp://ftp.microsoft.com/products/Oemtest/...Acpi/dumppo.exe

2) Go to a command line rooted in the directory DUMPPO.EXE resides in, and enter this command:

DUMPPO.EXE admin

DUMPPO.EXE will list some basic information about the current sleep policies. For example, here is what I had before correcting matters using DUMPPO.EXE:

C:Downloads>DUMPPO.EXE admin

Admin policy overrides

Min sleep state......: S1

Max sleep state......: S4 - hibernate

Min video timeout....: 0

Max video timeout....: -1

Min spindown timeout.: 0

Max spindown timeout.: -1

The problem here is the "Min sleep state" value. When you tell WinXP to enter standby mode, WinXP uses the "Min sleep state" setting to determine what ACPI standby mode to use. In the case above, WinXP sees and uses S1 (which is normal standby, where all that happens is that the hard drive(s) and monitor(s) power down).

3) Correct the "Min sleep state" value using the following command line:

DUMPPO.EXE admin /ac minsleep=s3

4) Reboot, and when you do, go into the BIOS and ensure that the "Suspend To RAM" value is enabled(!).

5) Back in Windows, issue the DUMPPO.EXE admin command again, exactly as in step (2), and you should see something similar to this:

C:Downloads>DUMPPO.EXE admin

Admin policy overrides

Min sleep state......: S3

Max sleep state......: S4 - hibernate

Min video timeout....: 0

Max video timeout....: -1

Min spindown timeout.: 0

Max spindown timeout.: -1

The "Min sleep state" value should stay at S3, across reboots, and your system should be able to enter STR mode. (Incidentally, when I ran DUMPPO.EXE, I tried half-heartedly to monitor the registry and file system for the changes it made, but came up with nothing.)

If your system enters STR (i.e. S3) mode properly, but does not restore itself properly (e.g. the monitor stays blank, you get BSOD errors, etc.), the most likely culprit is a buggy or incompatible driver or piece of hardware.

=============

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det är 'förinstallerat', och det funkar säkert om du manuellt säger åt datorn att Hibernera/gå in i Vänteläge, men det kanske inte alltid funkar när datorn själv ska göra det enligt schema.

Förutsättningen för att det ALLS ska funka, i något läge alls, är ju att du har det ikryssat i PowerOptions (Vad nu det heter i svenska XP...) på fliken Hibernate/Viloläge där.

SAMT att det är påslaget i BIOS också!

Vill du fixa så du SER Hibernate/Viloläge hela tiden utan att behöva trycka Shift, så hämtar du filen:

WindowsXP-KB893056-x86-ENU.exe

någonstans, Göbbla (Goooooogle...) efter den, och sen kör du den och så fixar du registret enligt nedan:

1. Click Start, click Run, type regedit, and then click OK.

2. Locate and then click the following registry subkey:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindows

3. Right-click Windows, point to New, and then click Key.

4. In the New Key #1 box, type System, and then press ENTER.

5. Right-click System, point to New, and then click Key.

6. In the New Key #1 box, type Shutdown, and then press ENTER.

7. On the Edit menu, point to New, and then click DWORD Value.

8. In the New Value # 1 box, type ShowHibernateButton, and then press ENTER.

9. Right-click ShowHibernateButton, and then click Modify.

10. In the Value data box, type 1, leave the default Hexadecimal option selected, and then click OK.

11. Quit Registry Editor.

Då kommer du att få upp ALLA olika avstängningsalternativ varje gång, skitbra!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina guider (tyvärr förstår jag inte vad de gör, sry  :-[) men det jag vill få fram är att min dator går att ställa i viloläge men inte i vänteläge. Den beter sig som om den ska somna, men snabbt utan att jag rör något så är datorn igång igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen så somnar din dator som den ska... men väcks upp direkt igen.

Felsök vad som väcker upp den genom att dra ur USB-enheter, mus, tangentbord och nät på nervägen.

Nätverksanslutning kan väcka datorn. Inställningar för Wake-on-LAN finns i BIOS. Se under fliken Power.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsök vad som väcker upp den genom att dra ur USB-enheter, mus, tangentbord och nät på nervägen.

Nätverksanslutning kan väcka datorn. Inställningar för Wake-on-LAN finns i BIOS. Se under fliken Power.

Nu förstod jag inte... BIOS? Power?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska leta efter något som väcker upp datorn, så gäller det att försöka eleminera antalet

störningskällor. USB-enheter: Ja. Trådlöst: hummm... brukar inte kunna väcka upp datorn.

P.S.  Uppdatera gärna din Profil med uppgifter på vad för utrustning du har... så slipper jag

        gissa mig fram (profilinställningar - Signatur).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först o främst måste moderkortet i sig själv vara Strappat/inställt för att alls kunna vakna upp från StandBy.

Finns ofta flera olika Jumpers för det, dels en 'huvud'jumper, sen ofta flera olika USB-jumpers för just StandBy.

Sen så måste Nätaggregatet klara Resume From StandBy.

Nätagget måste ge tillräckligt med ström på +5VSB, det strömuttag som sköter StandByStröm.

500mA PER USB-PORT är ett normalt krav från moderkortet.  Men de flesta Nätaggregat ger bara kanske totalt 2A ut på +5VSB, dvs du kan MAX ha 4 USB-devicer inkopplade om den ska klara att gå in i StandBy.

(Allt detta kan du säkert LÄSA om i din manual för moderkortet!)

DÄRFÖR kanske din maskin hela tiden vaknar upp!

Jag köpte ett nytt nätagg bara pga det.

Nu sover och vaknar datorn när JAG vill.

/Hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte problemet (med hjälp av att dra ut USB-enheter) och jag skippar att ställa datorn i vänteläge. Det är för avancerat för så lite nytta. Jag kör viloläge istället och det funkar jättebra, nu när jag vet hur man ställer datorn i det.  :)

Men tack för er hjälp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...