petbir Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 När jag skall installera om företagets bärbara IBM Thinkpad som jag fått eftersom skärmen är spräckt nu kan jag inte ínstallera om XP för när jag startar m,ed skrivan kommer det upp blå bild med ungerfärlig texten hittar ingen hårddisk stäng av med F3 VAD GÖRA ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Det första att kolla är om hårddisken är kvar i datorn. Det ser du antingen genom att datorn startar upp det gamla Windows. Företag är oftast ovilliga att släppa ut företagsdata av något slag. När du konstaterat att disken finns så skall du gå in i Setup(BIOS) och där lokalisera disken. Direkt i uppstarten så visas texten hur du kommer in i Setup (oftast <Delete>, <F10>, <F12>). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petbir Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 När man kollar den här datorn finns det 2 disk C: 26GB D: 48GB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Det kan vara så att det saknas SATA-drivare. Gå in i BIOS och sätt SATA mode till "IDE/PATA compatible" eller något i den stilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Då kan det vara så att du behöver ladda drivrutinerna för disk kontrollern under Installationens uppstart. För XP så trycker man <F6> då den säger till att göra detta. Drivrutinen hämtas då in från diskett. Om du har en mycket färsk version av XP-CD med SP2 eller SP3 så kan drivrutinen vara inbakad. I annat fall så måste man veta vilken disk kontroller detta gäller så disketten kan skapas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petbir Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 har testat F6 men det kommer samma svar att hårdisk saknas tryck F3 för att avsluta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Testat BIOS-tipset, det gör att du slipper bry dig om drivare under installationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Tjau... man kan ju om man vill besöka Stinkpadens supportsida... Det brukar vara mycket enklare oavsett märke. Kanske även finns en BIOS uppdatering.... hemska tanke... Men nu är ju vissa låsta till hur man bör göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
petbir Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 Tack Stenis Bios funkade Nu har jg ett annat problem efter ominstalltion av XP hittar den inte mit trådlösa nätverk Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts