Gå till innehåll

Vilka säkerhetsprogram behöver jag för detta?


awa81

Recommended Posts

Jag har en dator som enbart ska användas till poker, word,excel, nyheter på nätet, läsa vissa mail.

Inget msn eller ladda ner film,musik eller skumma filer

Finns en uppskö an antivirus program, ad aware osv.   Vissa är tunga och kollar varje fil du läser vilket tar kraft från datan.

Vad ska jag välja här. Behöver jag t.ex Tunga antivirus prog när jag inte laddar hem skuma saker mm. Men samtidigt vill jag inte riskera att få trojaner in på datorn.

Tack på Förhand!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar avast! Home Edition. Det låter dig välja vilka realtidsskydd som skall vara aktiva. Du kan t.ex. inaktivera skyddet för Instant Messaging om du ej använder något snabbmeddelandeprogram. Finns på svenska.

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Komplettera med SUPERAntiSpyware Free Edition.

http://www.superantispyware.com/index.html

Se till att Windowsbrandväggen är aktiverad.

Har du dessutom en extern brandvägg i form av en router, kan du nog känna dig trygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

Men om jag har en annan dator där jag ska ladda fån dc, torrenet, msn, mail, riskabla sidor.. Då vill jag ha hög säkerhet, även om det kostar extra.   

Noton/F-Secure eller panda med fler. + anti spyware

vad tycker ni jag ska väla här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

Men om jag har en annan dator där jag ska ladda fån dc, torrenet, msn, mail, riskabla sidor.. Då vill jag ha hög säkerhet, även om det kostar extra.   

Noton/F-Secure eller panda med fler. + anti spyware

vad tycker ni jag ska väla här?

F-Secure utan tvekan.

Dc++ och Torrentnedladdningar ökar risken för portskanningar, vilket F-Secure direkt sätter stopp för.

Och med uppdatering  av nya virusdefinitionsuppdateringar varje timme, så är du skyddad även om du skulle ladda ner från en torrentsajt som normalt tyar x antal timmar.

Så mitt råd är att använda F-Secure då uppdateringen i realtid är det viktigaste, och där är F-Secure överlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lägga till att du helst ska komplettera med Spybot till F-Secure. F-Secure missade filer när den tog väck ett falskt antivirusprogram från min dator (var ny då, installerade popups  :) ). De skumma, men ofarliga restfilerna tog Spybot kol på. Jag kör Spybot 1 gång/månad. Det är svenskt och där finns funktionen Immunisera. Funkar tillsammans med andra program.

Hämta här: http://www.safer-networking.org/sv/home/index.html

(sidan är lite rörig, och tjatar om donationer, men titta under fliken Nedladdning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...