Gå till innehåll

SP3+Aspire SA90=svart skärm eller kan bara starta i safe mode


perbear

Recommended Posts

Som ni ser kära forummedlemmar så är det här en variant på några andra trådar med samma innehåll. I tidigare trådar har man angett att man inte hara Intel som processormärke och man har blivit rådd att göra intelppm inaktiv/disabled. Trots att jag HAR Intel som processormärke på Acerdatorn så gör det vare sig till elelr ifrån om jag anger disabled för intelppm. Det blir lika svart i allafall. MEd svart menar jag den där svarta skärmen när en amssa saker laddas mellan startbilden Windows XP och när man kommer till Windows  is loading innan man väljer användare.

Frågan är ju naturligtvis vad som sker och hur jag löser det. Två frågor dyker upp då;

1. Tidigare kunde man ju, åtminstone med DOS men jag är säker på att det gick i tidiga Windows också, strata i"felsäkert läge/safe mode" och stega sig fram när drivrutinerna skulle laddas. Kan man det fortfarande och vilket alternativ i startmenyn skall jag välja efter jag tryckt F8?

2. Finns det något adminsitratörsverktyg som kan anlysera vad som är fel i systemet (antingen inbyggt i Windows XP eller tredjepartsverktyg)? Jag har använt Device Detective (som jag gillar) men det programmet fångar ju bara upp drivrutiner som är för gamla.

När jag tar en titt på Device Manager så ser jag inget fel, inget som är ifrågasatt eller överkryssat men jag har en känsla av att det trots allt är något som skall laddas som inte laddas. Jag kan också nämna att jag har satt i ett nytt grafikkort ett Asus EAH3450 i datorn. Device MAnager har hittat kortet och drivrutinen så jag är säker på att det är inte där felet ligger.

Jag ser framemot alla fiffiga lösningar som säkert finns där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge som du får svart skärm, skall grafikkortets drivrutin laddas in.

Om du har fel drivrutin till kortet så kan kanske detta hända.

Med <F8> i starten så får man normalt upp ett flertal alternativ i Startmenyn (Se Bild).

Du kan välja ett alternativ i taget för att se vilket som hjälper.

Starta med: "Senast fungerande konfiguration"

Här återställs de inställningar som senast fungerade bra.

Hjälpte inte detta så: "Aktivera VGA -läge"

Nu laddas en standard drivrutin som är oberoende av grafikkort.

Via detta sätt ska du få upp ett fungerande Windows så att du kan installera den rätta

grafikkorts drivrutinen.

Ta dessa steg först så får vi se om vi behöver gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den här gången har jag inte testat Senaste... Vid ett tidigare tillfälle fick jag det att fungera men efter diverse nedladdade drivrutiner så återkom den svarta skärmen.

Men vid mitt senaste försök att ange VGA-läge hände ingenting. Skärmen ställde visserligen om sig till lågupplösning men inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Problemet kvarstår och nu är jag har jag fått belägg för att det är grafikkortet Asus EAH3450.

Efter att temporärt ha tagit bort det gjorde jag alla uppdateringar som jag kunde inklusive automatisk uppdateringar och drivrutiner. På samma dator finns också Vista Ultimate och även där gjorde jag alla installationer, automatiska uppdateringar av uppdateringaroch drivrutiner. Allt fungerade bra. Jag gjorde återigen ett försök att installera ASUS EAH3450. Vista gillade det och fortsatte att fungera helt klockrent men INTE XP.

Samma problem dvs svart skärm innan Windows XP lägger ut datorns användarlista. Jag kan starta i safemode och komma in på kontona men jag hittar inga problem med driverutiner när jag undersöker vad det kan vara för fel.

Kan ni komma på NÅGOT som jag har glömt - även det mest banala. På kartongen står Vista men på drivrutinskivan anges både XP och Vista. NÅGON?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ASUS supportade drivrutin du använder eller ATI Catalyst Drivers ?

ASUS VGA card display driver version 8.476 for Windows XP 32-bit:

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/vga/ATI/ati8476_winxp32.zip

EDIT:

Catalyst Drivers 8.6 for Windows XP Engelsk 32-bit:

https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/www2...m_enu_64783.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade i Vista så dök Catalyst upp. Länkarna är nog bra men jag använder engelska operativ så länkarna kanske är annorlunda. Får kolla det där i morgonkväll efter jobbet.

Jag skall för säkerhets skulle också avinstallera drivrutinerna i XP och böra om med nya drivrutiner (antingen de från länken eller från skivan som följde med kortet). Jag trodde inte det skulle behövas eftersom jag inte haft något kort utan bara en integrerad grafikmodul i datorn.

Håll tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu uppdaterat drivrutin inlägget...

Om moderkorts grafiken är nVidia och ditt grafikkort är ATI så kan inte båda leva tillsammans (de är konkurenter).

Den som inte prioriteras först enligt BIOS kommer att stängas av i Windows.

Du bör alltså stänga av interna grafiken i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Du bör alltså stänga av interna grafiken i BIOS.>

Jag misstänker att du menar att jag skall gå in på BIOS och leta efter ett alternativ där man skall ange att det externa kortet skall sökas först. Något sådan alternativ har jag inte hittat i BIOS. Samma råd fick jag av en kille på ACER men som sagt något alternativ för PCI (sök externt grafiokkort) hittar jag inte. OM det nu beror på BIOS är av en äldre version (mars 2007) vet jag inte. Jag får väl försöka hitta något som säger disable.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Du bör alltså stänga av interna grafiken i BIOS.>

Jag misstänker att du menar att jag skall gå in på BIOS och leta efter ett alternativ där man skall ange att det externa kortet skall sökas först. Något sådan alternativ har jag inte hittat i BIOS. Samma råd fick jag av en kille på ACER men som sagt något alternativ för PCI (sök externt grafiokkort) hittar jag inte. OM det nu beror på BIOS är av en äldre version (mars 2007) vet jag inte. Jag får väl försöka hitta något som säger disable.

Prova att inaktivera det integrerade kortet, i Enhetshanteraren!... alltså inte avinstallera, utan inaktivera!!

Edit:

Ge oss annars den exakta beteckningen på ditt moderkort/datorn, så kan vi kanske hitta en manual, och på så sätt hjälpa dig navigera i Bios! Vet du inte beteckningen på moderkortet, kan du använda gratisprogrammet SIW, för att ta reda på det!

http://www.gtopala.com/

Edit2:

Sorry... såg nu att det var en Acer Aspire SA90 du har! Som vanligt, är man frestad att säga, så är tillverkarens hemsida en fullständig katastrof.... jag kan i princip inte hitta någonting på din burk, minst av allt en manual.    >:(    Kanske det skulle gå bättre, om man kunde söka på moderkortsbeteckningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trött och bedrövad efter att försökt fram till 01.00 måndag morgon utan resultat. Så trött att jag inte kan översätta svenska beteckningar till engelska. Enhetshanteraren är väl Device manager? Inaktivera????

Just nu kan jag inte klura ut hur jag gör det. Säkert jätteenkelt.

Jaha, får väl se vad datorn gör när jag startar om den. När jag avinstallerade (Uninstall) i Device Mangare och startade om datorn i felsäkert läge fanns drivrutinerna för ASUS EAH3450. Som kuriosa kan jag nämna att i Vista står det ATI Raedon HD 3400 Series och inte Asus EAH3450 som i XP. Och som sagt i Vista fungerar det här grafikkortet klockrent.

När jag försökt med att installera nya drivrutiner från ASUS så säger ATIinstalleraren att den inte hittar hårdvara eller drivrutiner som stämmer med operativet - oberoende av vad jag försöker installera.

Så var det det där med Acers moderkort. Acer har gjort moderkortet och det är av typ F671CR, System BIOS 6.00 PC, SMBIOS 2.4 med BIOS ID R01-B1. Datorn köptes förra sommaren.

Hjälper detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information av alla hittills. Inget framsteg ännu. E-son- på din bild visas något som inte jag har - bildskärmskort. Jag har Display adapter men inget motsvarande display card, graphics card eller video card i device managern.

Har försökt kontakta både Acer support och Asus support men ännu inte fått någon reaktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Display adapter är bildskärmskort. Min Device manager/Enhetshanterare skriver i XP att det är ASUS EAH 3450 kort inget annat och inte heller två kort. Det är ju ASUS-kortet jag vill använda. Länken, waxinator, som du anger går till Acer och SIS onboard VGA. Menar du med den länken att jag skall hitta SIS onboard som skall inaktiveras, eller vad var tanken med länken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag tro att du måste göra.... !

1. Stäng av datorn och plocka ut Asus-kortet från datorn

2. Starta upp datorn med skärmen kopplad till det integrerade kortet

3. Gå till Enhetshanteraren och avaktivera (disable) det integrerade kortet

4. Stäng av datorn och sätt i Asus kortet igen, samt koppla i skärmen

5. Starta datorn och installera dom senaste grafikdrivrutinerna för Asus-kortet

Hoppas att detta löser problemet!     ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son och alla andra om haft intressanta åsikter i det här. MEN nu ger jag upp och slänger ut skiten. 500 kronor till ingen nytta.

Skall försöka få en Acertekniker att ge förslag på bättre grafikkort som lämpar sig i XP-miljö.

Kan någon förklara följande Grafikkortet krävde att Directx8 var installerat men hittade inte att det var installerat trots att jag gjorde flera installationer. Varför kräver det den versionen när det finns senare? Även när jag laddade ned senaste filen från ATI var det directx8 den frågade efter.

Jag fick också runtime error 1670 på InstallShield.- Vad innebär det och fick jag det på grund av att jag var i safe mode?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...