Gå till innehåll

Filer på extern disk blir skrivskyddade ibland


Recommended Posts

Har ett lite irriterande problem och det är att min 500Gb WD Elements blir skrivskyddad ibland.

Det enda som hjälper är att dra strömmen till disken.

Jag sitter på Vista x64 Ultimate SP1, men detta felet har funnits sedan jag köpte Vista förra året.

Har hört lite om detta problem men har inte sett någon bra lösning. Så nu prövar jag lyckan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskarna i ett annat operativsystem jag jobbat med, hade skyddsfunktionen att skrivskydda disken

om den fick internt diagnostik fel. Om det inte är diskens fel så är kanske USB-anslutningen bristfällig.

Händer detta vid kopiering av stora filer eller oavsett storlek och aktivitet ?

Förr (några år sedan) hade jag problem med XP och stora (2-4GB) filer till USB-disk.

Den låste i och för sig upp hela datorn... men tände också sina lampor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skaffade disken så körde jag XP och konverterade den tilll NTFS för att kunna ha stora filer på den.

Felet med skrivskyddet kan dyka upp när som helst och då får jag en liten popup nere vid klockan som säger ngt om. Write error.. Kommer inte ihåg vad det står nu. Men skall notera det så fort jag får det igen.

Och det gäller alla möjliga filtyper & Kataloger.

Det kan ibland gå flera veckor utan problemet uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Har standard Aero Temat.

Funderar på att ominstallera burken eftersom det är lite andra saker som börjar spöka tycker ja..

När det gäller disken så körde jag innan idag en test men efter 3 timmar så tröttnade jag och avbröt skannen. skall köra den inatt istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta är helskumt !

(...sa Bill till Bull. Skumt var saken sa Bull till Bill. Säkert Måns som varit framme igen).

Detta felmeddelande såg man senast i gamla Windows 95, och då beroende på långa filnamn.

Det kunde även uppstå med komprimerade externa diskar som tappat kontakten.

Just Western Digital diskarna har förut (något/några år sedan) varit behäftade med skumma fel..

Du kan ju söka runt lite på WD's supportsidor. Ladda t.ex. ner Data Lifeguard Diagnostic for Windows.

http://support.wdc.com/product/download.as...d=3〈=en

Eller så kanske har du fått in någon ohyra som av misstag ger detta felet ?

Prova att skriva till WD och fråga om felmeddelandet i samband med Vista x64.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...