Gå till innehåll

[LÖST] Hur formaterar man om en dator, dvs rensar allt som finns på hårddisken?


duffs

Recommended Posts

Hej, min dator har blivit helt retarded, den laggade, funkade bara när den känner för det och ja. Jag ansåg  att det blivit **** störigt, jag skulle vilja formatera om hårdisken, rensa allt som finns på hårddisken..

Jag testa att köra det vanliga, in med XP SP2 skivan, följa instruktionerna och formatera om, visst så går datorn snabbare ,.. men mitt minne är nästan fullt, och har tydligen inte rensat hela hårddisken., (jag gissar på att alla mina gamla filer finns kvar på datorn) ,.. men det går inte att hitta filerna? , har sökt, kollat igenom varje mapp, och det som finns på datorn nu överskrider ej 50gb, men ändå så är minnet nästan helt fullt..  Jag är inte världsbäst på att förklara, får ursäkta det..

Så jag hade gärna velat rensa hela hårddisken, på allt..  Någon som kan hjälpa mig och förklara på minst okomplicerat sätt hur jag ska göra det ? ..

/Tack på förhand. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Har du partionerat hårdisken?

För normalt sett borde det inte finnas något kvar efter en formattering.

1.Sätt i XP skivan.

2.Välj "ny installation"

3.När datorn frågar så välj "fullständig formattering" (kommer att ta en stund)

4.Detta kommer rensa precis allt som finns, inklusive virus om det finns såna.

(Snabb formattering raderar bara själva "master boot record" och tar egentligen inte bort någonting mer än i MBR, så välj att göra en fullständig)

Skulle det fortfarande finnas mängder med "data" kvar på din hårddisk efter detta så är det antagligen något som är fel med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i den här.....  

http://support.microsoft.com/kb/313348/sv

Sen går du ner till,  Partitionera och formatera hårddisken med hjälp av installationsprogrammet för Windows XP

Under punkt 7 förklaras det här och du ska då ta bort din partion  och sedan skapa en ny.

Nu har du troligen flera partitioner att ta bort innan du skapar en ny som man sedan formaterar och

installerar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Finns hela diskutrymmet när du tittar?

Men det tas upp av en massa data som "inte finns?"

Eller "saknas det" en massa diskutrymme, hur stor hårddisk har du?

Högerklicka på din hårddisk och ta "egenskaper" för att se om storleken stämmer. Saknas det en massa utrymme så kan det också vara oallokerat diskutrymme som ställer till det kanske. såvida du inte gjort flera partioner av det försås. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt med fullständig formatering.

Fullständig skriver nollor över hela hårddisken medan snabb skriver nollor bara i filsystemets huvud.

Formateringen har alltså inget med MBR att göra, så har du inga säkerhetsskäl så använd snabb formatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

"En fullständig formatering sedan gör att hela disken skrivs om och felaktiga spår markeras bort i skivans bitmapp såsom oanvändbara. ..."

Fick man göra med disketter också förr för att "laga dem". Jag tänkte på om det kanske kan vara nåt sånt som tar plats. Sen får man verkligen disken så tom som det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till det programet DimensionX , får ta och testa lite senare.

Tänkte formatera om datorn ännu en gång och fullfölja instruktionerna på

länken plun gav mig, får se om det funkar. Skadar inte om jag testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har ju inget hårdvarufel. Snabb tömmer hårddisken exakt lika mycket som fullständig.

Om du har ett program som har en buffer (hårddisk exempel) på exempel 100 byte, som innehåller en sträng (data) så kan du antingen tömma den genom att skriva nollor över hela buffern (fullständig formatering)

eller kan du sätta ett NULL-tecken (en nolla tolkas som stopp) i början av buffern (snabb formatering) så tolkas hela buffern som tom och du har exakt lika mycket ledigt utrymme.

Det ända som skiljer är att snabb formatering är mycket osäker för man kan lätt få tillbaka datan som var på hårddisken genom att ta bort NULL-tecknet. Men eftersom han inte alls är från CSI eller något behöver han inte denna säkerheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Snabb går snabbt...fullständig tar en stund men i gengäld så får du en genomgång av hårdisken, finns det skadade sektorer så används inte de i fortsättningen.

Ditt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade ÄNNU en gång, det stod

"Det gick inte att utföra den begärda åtgärdan på den valda partitionen.

Den här partitionen innehåller temporära installations filer som krävs för

att slutföra installationen"

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

1.Sätt i XP skivan så att den startar upp

2.Nu väjer du att göra en "ny installation"

3.På C:

4.Finns det en installation där så väljer du att "skriva över den"

5.Nu väljer du att göra en "fullständig formattering" (ntfs)

6.Efter det SKALL det vara kliniskt rent på hårddisken och XP skall installera vare sig det vill eller inte. ;):D

På punkt 3, om du hittar någon partion som "inte skall vara där", välj att ta bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant problem

ibland har jag råkat ut för liknande problem det verkar som att windows skyddar sina egna filer

jag har då istället for att stånga mitt huvud blodigt gjort så att jag installerar linux som gladeligen skriver över windows (har en fedoraskiva som bara går halvvägs) sen är det bara att ösa på med windowsinstallationen kanske lite okonventionellt men vaf.n det funkar det tar en timme extra

som autodidakt får man chansa då och då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehhh....bara för att utesluta en sak...när du startar datorn med XP skivan...botar du från skivan eller startar XP som vanligt?

Låter kanske som en dum fråga men jag har varit med om tidigare att en som inte var dator van gjorde detta felet  ;)

Du skall alltså boota från skivan så att du kommer in i installationsmenyn, när du klickat dig fram till var du vill installera så skall du se dom olika partitionerna, välj där en partition i taget och ta bort (även C).

När du sedan bara har opartionerat utrymme väljer du att skapa 1 ny partition och använder där allt tillgängligt utrymme, när det är klart kan det återstå ett par mb opartitionerat utrymme, men det är som det skall.

Nu skall du enbart ha en C partition som du formaterar (välj fullständig NTFS) och sedan installerar på.

Funkar inte detta så är din hårddisk troligen kass..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ghost, hur menar du med bootar från skivan?

Nu låter jag säkert helt dum , aja :P

Oftast får du en fråga när du startar datan om du vill boota från cd, isf brukar det vara att man trycker en valfri tangent.

Men det som skall hända är att installationsprogramet skall starta (börjar med att en massa filer läses in) dvs. XP startar inte som vanligt.

Du kan alltså inte göra dessa saker medans du är inne i XP utan vad som menas är att du startar datan med XP skivan i din cd/dvd läsare och går in i installationsprogramet innan XP startat.

Tycker mig kunna läsa mellan raderna att du försökt göra detta efter att du startat upp datorn och sedan satt in skivan och då försökt formatera mm, detta funkar inte.

Alla har vi varit nya på detta så inga frågor är för dumma  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjenare

jag har fått problem med datan. jag fick ett virus så jag om formaterade om den men allt försvann inte från hård disken och jag har fotfarane kvar viruset.

När jag omformaterade xp så kom det inte upp att jag skulle ta bort det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...