Gå till innehåll

[LÖST] Hårddisk på väg att krascha


Recommended Posts

För några timmar sedan dök det upp en ruta i aktivitetsfältet som meddelade att hårddisken håller på att krascha. Programmet som dök upp i aktivitetsfältet heter "Intel hard drive storage" nånting. Den övervakar tydligen hårddiskarna i datorn. Jag fick panik och satte i en extern hårddisk i datorn och började kopiera allt viktigt till den.

Plötsligt stannar Windows upp och jag blir tvungen att stänga av datorn genom strömbrytaren. När jag startar datorn igen visas HP-logotypen och sen kan jag läsa denna text på skärmen:

SMART Failure Predicted on Hard Disk 4: TOSHIBA MK1637GSX - (S3)

WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

Stänge av datorn och försökte starta upp med återställningsskivorna. Man kan nämligen välja att säkerhetskopiera filer innan man återställer datorn till dess ursprung. Men texten ovan hindrade mig att göra det.

Datorn jag har är en HP Pavilion dv9575eo med Vista Home Premium SP1. Ett annat problem är att datorn har två Toshiba 160 GB-hårddiskar (vet ej modell, men de är likadana), och jag vet inte vilken av hårddiskarna som håller på att krascha, inte heller vilken av hårddiskarna som innehåller mina dokument och vilken som är Windows-hårddisk. Jag öppnade luckorna till hårddiskarna under datorn och men ville inte försökta ta ur hårddiskarna eftersom jag inte vet hur man gör det, och för att HP-supporten inte har öppet en lördag.

Det här är en kris för mig. Jag måste få veta vilken hårddisk som innehåller mina viktiga filer och om det är den som håller på att krascha, måste jag få sakerna ur den hårddisken. Jag har en stationär också, så vill ni att jag ska koppla eller överföra nåt så är den tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMART Failure Predicted on Hard Disk 4: TOSHIBA MK1637GSX - (S3)

Disk nummer 4 är en 160GB disk.

Normalt sitter systemdisken som första disk. Så detta borde inte vara systemdisken som är på gång.

I BIOS kan du se vilka diskar du har och i vilken ordning de anslutits.

"Mina Dokument" ligger standardmässigt på systemdisken.

Stäng av datorn helt och låt den kallna under någon halvtimma innan du försöker starta upp datorn normalt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här finns något om hur man testar hårddisken

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...665〈=sv

Test the hard drive

Many PC problems are related to soft failures on the hard drive. The HP Hard Drive Self Test will repair soft errors on the hard drive, but it will not report the individual errors.

Use the steps below to test the hard drive for errors by using the HP Hard Drive Self Test.

Plug the AC Adapter into the Notebook PC.

If the PC is on, press and hold the Power button for 15 seconds to turn off the PC.

Press and release the Power button to turn on the PC, and immediately press the F10 key repeatedly to open the BIOS setup window.

Use the Right Arrow key to select the Tools or Diagnostics menu.

NOTE:  Your BIOS version may use slightly different names for menu items.

Select Hard Drive Self Test .

Press the Enter key to start the test.

The self test process may include both a Quick test and a Comprehensive test. It also provides an Estimated test time .

If all of the tests pass, the hard drive is not damaged.

If any test fails , contact HP service and support for instructions.

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här sitter diskarna... (Disk nummer 4 betyder samma plats som nummer 4 på beskrivningen?)

F10, Setup och självtest för hårddisk

HP har förbättrat självtestrutinen för hårddiskar som du når genom att trycka på F10 och välja menyn

Verktyg i Setup-hjälpprogrammet. Den nya självtestrutinen för hårddiskar ökar möjligheten att

upptäcka ett fel och upptäcka att hårddisken är felaktig. Den korta och långa versionen av självtestet

för hårddiskar har kombinerats till ett enda testalternativ. Initiering av det förbättrade självtestet för

hårddiskar inkluderar följande:

1. Det korta testet körs. Om inga fel uppstår körs det långa testet automatiskt.

2. Om inga fel uppstår körs SMART-attributkontroll automatiskt.

3. Om ett fel upptäcks i något av testerna stoppar processen och fel uppstår.

OBS! Du kan när som helst avbryta testerna genom att trycka på Esc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter hårddisktesterna får jag ett meddelande om att ersätta den andra hårddisken. Betyder det att alla mina filer på den hårddisken är borta för gått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ingen tid att förlora, starta ditt brännprogramm och rädda det som räddas kan innan den rasar helt. Skulle jag ha gjort. Hoppas du har en bunt tomma DVD över nu bara. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter hårddisktesterna får jag ett meddelande om att ersätta den andra hårddisken.

Betyder det att alla mina filer på den hårddisken är borta för gått?

Nej disken behöver inte vara helkass. Skall du skicka iväg disken för dataräddning så bör du inte köra den mer.

I annat fall så blir sittuationen inte sämre av att du försöker få igång systemet och disken.

Du kan enligt dokumentationen avbryta testen med <esc> och försöka starta upp systemet ändå.

Men som sagt låt disken vila och kallna innan du försöker igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades starta Windows utan den extra hårddisken! Nu återstår bara att få allt innehåll på den till en annan hårddisk eller på nåt annat sätt. Hur ska jag överföra innehållet på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades starta Windows utan den extra hårddisken! Nu återstår bara att få allt innehåll på den till en annan hårddisk eller på nåt annat sätt. Hur ska jag överföra innehållet på den?

Så detta innebär att din systemdisk är okay och därmed Dina Dokument.

Extradisken kommer troligen inte att fungera bättre i någon annans dator... bara för att testen inte körs där.

Annars finns ju USB-adaptrar/disklådor att köpa där du kan koppla in din lösa disk.

Se bara till att du skaffar rätt adapter. SATA (två kortare kontaktlister) eller IDE (en enda lång dubbelrad).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117855

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta innebär att din systemdisk är okay och därmed Dina Dokument.

Extradisken kommer troligen inte att fungera bättre i någon annans dator... bara för att testen inte körs där.

Annars finns ju USB-adaptrar/disklådor att köpa där du kan koppla in din lösa disk.

Se bara till att du skaffar rätt adapter. SATA (två kortare kontaktlister) eller IDE (en enda lång dubbelrad).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117855

Det är en SATA, inte SATA 2-hårddisk. Och bara så att jag slipper ta lungnade medel, är extrahårddisken med mina viktiga filer ganska säkra ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket ovanligt att diskytan repas upp som förr i tiden då huvudena landade på skivytorna.

Du kan däremot ha fått fel på disk elektroniken och vid den typen av fel förvärras inte läget av att du

försöker starta upp den igen. Det var ju trots allt diagnostikprogrammet som stoppade användningen

av disken och inte disken i sig.

Där finns ju företag som räddar diskar även om det inte är något billigt alternativ.

Disk backup är alltid bra att ha... och då helst innan något händer...

Men ta det lungt nu och skaffa en extern disklåda till disken.

Eventuellt skaffar du en reservdisk för senare användning som extern diskbackup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Så detta innebär att din systemdisk är okay och därmed Dina Dokument.

Extradisken kommer troligen inte att fungera bättre i någon annans dator... bara för att testen inte körs där.

Annars finns ju USB-adaptrar/disklådor att köpa där du kan koppla in din lösa disk.

Se bara till att du skaffar rätt adapter. SATA (två kortare kontaktlister) eller IDE (en enda lång dubbelrad).

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317452

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=117855

Det är en SATA, inte SATA 2-hårddisk. Och bara så att jag slipper ta lungnade medel, är extrahårddisken med mina viktiga filer ganska säkra ändå?

Nej det är det inte, inte ens på en fungerande disk. Bränn alltid ned, hela tiden. Backup är A och O. Vilken hårddisk som helst kan rasa precis när som helst. Lämna ALDRIG en massa viktig data på bara en hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en kabinett i morgon eller på måndag och försöka få ur innehållet på extrahårddisken

Tack till er som hjälpt mig ikväll! Ni har varit till stor hjälp! ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippi! Ville bara säga att alla mina filer fanns kvar på extrahårddisken och att jag slipper oroa mig. Jag har nu flyttat över filerna från den hårddisken till en annan extern hårddisk, för säkerhets skull.  ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...