Gå till innehåll

Windows Vista Business segt när jag spelar


zvx

Recommended Posts

Tjenare!

Jag spelare väldigt mycket Counter-Strike: Source vilket innebär att man inte vill veta av lagg helt enkelt. Nu är det så att när jag hade en clean dator dvs nyformaterad och även en bra tid efter det så fungerade allt prima. Droppade inte ett dugg... (droppade i fps dvs)

Nu är det så att jag har haft Vista i ungefär 9-10 månader. Har fått det precis så som jag vill etc. Men på senare tid så har det blivit mer o mer segt att spela spel på den. Den droppar för minsta lilla etc. Förstår inte riktigt vad det är som är fel. Vet att man behöver "formatera" lite då och då för att få ut det mesta ur datorn. Nu är fallet så att jag inte orkar gå den vägen IGEN, för att skyffla bort mina problem. Denna gången vill jag ta itu med det istället. Finns det inte något sorts "make the machine/OS as a new one" Ni förstår hur jag menar. Eller att det kanske finns någon inbyggd funktion i Vista?

Huvudsaken är i alla fall att jag vill få upp flytet igen. PS: Ingen dålig maskin jag sitter på, då det fungerade laggfritt ibörjan :)

Har även en snabb instickare ifall någon sitter här o vet. Vad är det för kommando för att verifiera alla filer på en CSS server via HLDSUPDATETOOL.exe? För jag har problem med en bana som inte vill fungera och verify kommandot åtgärdar detta, men tyvärr så har jag inte minnet med mig alltid :/

Hoppas ni kan lösa mitt huvudproblem, det andra är bara ett plus :)

/Mvh André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det inte vara så att du har massa tredjepartsprogram som körs i bakgrunden hela tiden?

Det brukar bli så efter många installationer av diverse toolbars och skit.

Kolla om du har massa ikoner nere i din taskbar till höger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan det inte vara så att du har massa tredjepartsprogram som körs i bakgrunden hela tiden?

Det brukar bli så efter många installationer av diverse toolbars och ****.

Kolla om du har massa ikoner nere i din taskbar till höger?

Där är inget jag inte behöver och där är maximalt 4-5 ikoner. Har inget "skit" installerat utan det känns bara som att "datorn blivit "rostig" precis som en bil blir gammal :o Förstår dock inte varför då jag är noga med att inte installera massa "skit" om man säger så :/

Har du provat att rensa upp i burken med något städprogram, typ Ccleaner? Framför allt registerrensningen brukar göra underverk, om man aldrig gjort det tidigare!

http://www.ccleaner.com/ 

Edit: Efter rensning, kan det sitta fint med en defragmentering!    ;)

Ska ta en test med det programmet igen. Använde det när jag körde XP, märkte dock ingen jätteskillnad, men ska testa det nu :) tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner och Defrag som många säger, detta bör väl fräsha upp datorn så mycket som möjligt.

Sen för att snabba på CSS lite till kan du ju defragmentera Spelets Cachefiler genom Steam, vet dock inte hur mycket det hjälper men du kan ju prova iallafall.(Finns under CSS Properties, på "Local Files"-fliken)

För att köra verifieringen lägger du till "-verify_all" (utan citationstecken, men det vet du antagligen redan ;) ) som parameter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Antar att du inte kör på High Performance det var det som ställde till det för mig

Kommer inte på vart man kan ändra dessa men du har iallafall 3 val på den sidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner och Defrag som många säger, detta bör väl fräsha upp datorn så mycket som möjligt.

Sen för att snabba på CSS lite till kan du ju defragmentera Spelets Cachefiler genom Steam, vet dock inte hur mycket det hjälper men du kan ju prova iallafall.(Finns under CSS Properties, på "Local Files"-fliken)

För att köra verifieringen lägger du till "-verify_all" (utan citationstecken, men det vet du antagligen redan ;) ) som parameter.

-verify_all var det ja, frågan är bara nu att jag blir lite fundersam när jag ska lägga in det. Just nu ser det ut såhär, vad skall bytas? Testade lite innan men det gick inte bra ;/

EDIT: Har fixat :), tack =)

Antar att du inte kör på High Performance det var det som ställde till det för mig

Kommer inte på vart man kan ändra dessa men du har iallafall 3 val på den sidan

Den står på high performance :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Har inte märkt någon skillnad på de olika versionerna, tror det mer handlar om hur mycket program som finns på hårddisken. (Media Center tex)

Har inte haft några problem med spel, de flyter på hur fint som helst i alla Vistaversioner jag testat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite drygt nu. Droppade inget innan men nu är det på ren svenska, förjävligt. Då jag verkligen behöver 100FPS för att prestera o det är viktigt :) Aja får bli lösningen som jag satt som sist, då det inte verkar finnas någon lösning på detta ju, mer än en formatering, så får bli det ;/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag verkligen behöver 100FPS för att prestera o det är viktigt

W00t?

Du hinner ju inte änns se någon skillnad på typ 70 och 60 fps. Du vet att vanliga skärmar kan visa max 60 - 75 fps så om ditt spel ligger på 90 märks ju ingen skillnad...

Rörelse i spel utgörs av en hastighet och en tid (sträcka = hastighet * tid) så även om du har lägre fps kommer spelarna röra sig lika fort, men bara hackigare, men som sagt så visar min och de flesta skärmar max 60 fps så jag förstår inte ditt problem?

Kanske är ren inbillning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på al6's tankar lite här...

Om du använder "Vertical Synch" i spelet så måste varje ruta ritas färdig på skärmen innan nästa får byggas

upp i bildminnet.  Detta kommer att ge vackra bildsekvenser men dålig prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag verkligen behöver 100FPS för att prestera o det är viktigt

W00t?

Du hinner ju inte änns se någon skillnad på typ 70 och 60 fps. Du vet att vanliga skärmar kan visa max 60 - 75 fps så om ditt spel ligger på 90 märks ju ingen skillnad...

Rörelse i spel utgörs av en hastighet och en tid (sträcka = hastighet * tid) så även om du har lägre fps kommer spelarna röra sig lika fort, men bara hackigare, men som sagt så visar min och de flesta skärmar max 60 fps så jag förstår inte ditt problem?

Kanske är ren inbillning?

Har spelat Counter-Strike 1.6 och nu Counter-Strike: source sammanlagt 6 år ungefär. Så jag vet vad jag pratar om :P. I själva verket så ska det fungera så som ni sagt, men tyvärr så gör det inte det i praktiken ingame. Då jag spelar på en "hög" nivå inom css så krävs det att jag inte droppar helt enkelt (fpsen åker ner). Jag köra utan v-sync föresten. För att få er att förstå hur jag menar. Det är bara till att gå in på en vanlig server och lås FPSen till 100, sen när ni spelat i 10 minuter så testa att sänk till 50, redan där kommer ni märka väldigt stor skillnad på spelets "flyt". Samt jag kör på en TFT via DVI dvs 60Hz, så jag får bara ut 60 bilder i sekunden ändå. Men somsagt, flytet finns inte där o det laggar i praktiken, låter konstigt rent teoretiskt, men somsagt testa o se hur det känns :)

Det jag undrar över är varför det flöt på så fint ibörjan men nu laggar. Alltid varit så på Windows datorer. När man har kört på samma installation 7-8 månader+ så dras prestandan ner drastiskt :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag sa ju inte att du skulle sänka till 50 - då märker du skillnad, men inte på fps >= 60, även utan vsync.

Men detta är inte vad problemet går ut på så vi behöver inte tjata på varandra mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...