Gå till innehåll

[LÖST] Hur installerar jag Java?


LionKing

Recommended Posts

Ja, alltså hur skall jag installera java? Jag har tagit bort java från datorn med JavaRa, och laddat ner jre-6u7-windows-i586-p-s.exe (15,2 MB). När jag dubbelklickar på filen kommer dialogrutan upp som frågar om jag vill köra programmet och sen frågar brandväggen om jag vill tillåta programmet. Så långt är allt väl, men efter det händer ingenting. Installationen avbryts bara, inga meddelanden, ingenting. Jag kör Windows XP Professional med SP3. Vad ska jag göra?

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Precis som du har gjort, men jag fattar inte varför du inte kommer längre, samt att du måste godkänna programmet i brandväggen det behövde inte jag...

har samma op som du med sp3

Du kanske skall högerklicka på filen och välja Kör som... och välja något av alternativen

Det är mina förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske skall högerklicka på filen och välja Kör som... och välja något av alternativen

Gjorde så, men med samma klena resultat. Men tack iaf, Naturguiden.

Det var nog bara första gången jag körde filen som brandväggen (ZoneAlarm) frågade efter tillåtelse att köra den.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror Sun har oreda just nu med sina filer.

Kör från Java.com istället

http://java.com/sv/download/windows_xpi.js...p;host=java.com

Verifiera sedan installationen.

http://java.com/sv/download/installed.jsp?...t=jre&try=1

Det kan vara MS installer som spökar...  dvs ver 4.5, engelska användare

har väl fått den... har inte kollat exakt. 

EDIT   För IE måste du nog gå in från "huvudingången"

http://java.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows

Windows XP/Vista/2000/2003 Online *

filstorlek: ~ 7.1 MB Anvisningar Verifiera nu

När du har installerat Java startar du om webbläsaren och verifierar att Java har installerats korrekt.

Windows XP/Vista/2000/2003 Offline

filstorlek: 15.18 MB Anvisningar

* Storleken på filen är vanligtvis 7,1 MB, vilket också är minsta möjliga hämtningsfil. Filen kan bli större om du väljer ytterligare funktioner.

Nej, du ser ju att man får två filer att välja mellan, och eftersom han redan testat offline-installeraren föreslog jag online-installeraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ser ju att man får två filer att välja mellan, och eftersom han redan testat offline-installeraren föreslog jag online-installeraren.

Nej en newbie får inte 2 alternativ utan ser bara onlinealternativet hos Java.com

Kör man Firefox så blir det då vanlig filhantering och kör man IE så blir det

på IE sättet.

Sen för den som botaniserar lite djupare så visst finns det 2 filer...varav den

en är klart trasig...

Hursomhelst så ska newbies gå till Java.com...  plus följa instruktionen på skärmen.

Svårt att misslyckas.

http://www.java.com/sv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsanvisningar

Anvisningar för hämtning och installation av Java Runtime Environment (JRE) för Windows i offlineläge

Denna artikel gäller för:

Plattform(ar):

Windows 2000 (SP4+), Windows XP (SP1 SP2), Vista, Windows 2003

Webbläsare:

Internet Explorer 5.5, Internet Explorer 6.x, Internet Explorer 7.x, Netscape 6.2x, Netscape 7, Mozilla 1.4+, Firefox

JRE-version(er):

6.0

Citatet ovan är taget från http://java.com/sv/download/help/6000010400.xml

Kan det vara så att det inte går att installera i Windows XP SP3?

Då jag försöker installera java (både online och offline) visas en ruta på skärmen ca. 3/100(?) sek. Inte en chans att man kan hinna läsa vad det står.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade filen jre1.6.0_07.msi i C:SunJavajre1.6.0_07. Körde msi filen, och intallationen gick som en dans. Vet inte när den har kommit dit, men kanske då jag försökt installera första gången, vet inte.

Stort tack till alla som försökt hjälpa mej! :)

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade filen jre1.6.0_07.msi i C:SunJavajre1.6.0_07. Körde msi filen, och intallationen gick som en dans. Vet inte när den har kommit dit, men kanske då jag försökt installera första gången, vet inte.

IIE o Firefox skiljer sig men med Firefox så har man ju full kontroll vart man lägger filen.

Offline installation ska ju egentligen knappt behövas mer än för admins som låst burkarför sina användare.

java.com ska bara funka och det är aldrig mer bråttom än att vänta tills filerna finns där.

Du kan ju alltid avinstallera och testa igen så vet du.

Kört det på 2 burkar utan strul.

Sen om JavaRa röjer för mycket men det tror jag inte.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...