Gå till innehåll

Klurig fråga om aktivering av XP-installation


__087

Recommended Posts

Tja!  Igår kväll låg jag och funderade lite på det här med att när man installerar xp första gången och aktiverar nyckeln så har jag hört (rätta mig om jag har fel) att den sparas på moderkortet, hur går man då till väga om man byter moderkort i datorn? Tack på förhand M.V.H // __087  PS vet att denna fråga disskuterats tidigare här på forumet men ja hittar inte tillbaka dit  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA plockar ut värden från 10 delar i datorn,

t.ex 2 siffror från grafikkorets serienummer, 2 siffror från moderkortet, 2 siffror från nätverkskortsts MAC adress, osv osv

och det värde som skapas skickas och sparas hos Microsoft, nästa gång du aktiverar Windows så kontrollerar den så att nummret blir detsamma, det tillåts vissa avvikelser, men är dem för stora så tillåts du inte aktivera automatiskt.

edit: stavning:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

si3rra måste verkligen lära sig stava...

"dem tillåter vissa avvikelser, men är dem för stora så tillåts du inte aktivera automatiskt."

"DE ( <=- syftar på Microsoft! ) tillåter vissa avvikelser, men är DE ( <=- syftar på Avvikelser! ) för stora så tillåts du inte aktivera automatiskt."  Det är faktiskt mer sällsynt än vanligt att man använder deM.

I de flesta fall du skulle säga 'dom', så stavas det 'de' bara.

Sen så verkar det som att nu för tiden - sen Vista kom - så är det inte längre så stora problem att aktivera helautomatiskt, man kan både ominstallera XP (dvs inte ha bytt ut någon hårdvara) och Nyinstallera XP (dvs byta ut en del hårdvara), utan att behöva ringa alls (alltså aktivera via nätet), eller åtminstone bara behöva den automatiserade telefonaktiveringen.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...