Gå till innehåll

Filmklipp-problem


OnTheRun

Recommended Posts

Tjenare

Nu blåste jag ur datorn nyss, vilket gav en slags binär orgasm såhär i efterhand. Tyvärr följer ändå visst krångel.

Jag är osäker på om alla drivrutiner installerats ordentligt. Jag har inte stött på några promblem förrän nu när det skulle tittas på film. En dvd i spelaren och på med vlc som jag alltid gjort. Inga problem de första 10 sekunderna, sedan slocknar skärmen.

"Power saving mode" dyker upp, men jag har inte aktiverat varken väntläge eller avstängning av skärm eller dylikt.

Hur som helst.. vad jag förstår försätts själva hårddisken också i väntläge (vilket jag avaktiverat) då ljudet avstannar efter några till sekunder. Nu kan jag inte göra någonting... Ingen respons på något kommando, inget klick, inget på själva datorn. Jag kan bara bryta strömmen genom powerknappen.

Detta problem uppstår alltså endast vid filmvisning i vlc (hittills), så just nu håller jag på att skaffa någon codecsamling för att kunna testa filmklipp i wmp i ställer (wmp 11). Samma sak med vilket filmklipp som helst i vlc.

Vad kan orsaka problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. codecs skaffade och det går att spela upp med wmp, vilket inte gick tidigare, utan då fungerade bara ljudet. Men samma problem kvarstår. Det här är nog postat i fel kategori. Det har med grafikkortsdrivrutiner att göra va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att man inte ansträngde sig mer innan. Som sagt så behövde nog drivrutinerna för grafikkortet uppdateras. Nu dör ingenting.

Lite leta på nvidias hemsida och mitt gamla kort kunde uppdateras. 3 år gammalt, så det är väl antikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då uppstod nästa problem. Uppdaterade ljudkortets drivrutiner i samband med att brorsan skulle spela warcraft III, som nu fungerar felfritt. Nu är dock ljudet dött vid all form av filmuppspelning. Även på youtube och liknande. Fel drivrutin är ju logiskt..

Ljudkortet är ett vanligt realtek AC'97  drivrutin vers 5.10.0.6280

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mummel.. Inget fel på drivrutinerna. Borde göra fler mjukvarurelaterade läxor. Tog bort de gamla och stoppade i antika från installationsskivan. -uppdaterade till samma som innan, och poof. Nu fungerar det. Det är oroväckande ofta saker löser sig med en norsk resett i samband med windows.

Förvånar mig inte om det krånglar med spel nu. Löst för tillfället.

Ursäkta okunskapen, men alla är vi nybörjare någon gång. Vissa förblir det visserligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...