Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare

Har läst runt lite här på forumet men ja får de inte att funka.

Bios hittar inte hdd så de finns inte så mycket att göra, har senaste bios inlagt.

Datorn är en Fujitsu-Siemens Scaleo T.

Vet inte vad jag ska göra är de nytt moderkort som gäller?

Posted

Hej

Dumma frågor kanske...

1. är den ansluten korrekt inuti datorn.

2. spinner den upp när du startar datorn?

3. sitter den "ensam" på en kabel (endast om PATA används, och inte SATA)?

4. är då "dipparna" på baksidan korrekt?

- Om ensam på kabel = MASTER

- Om inte SLAVE, eventuellt CABLE SELECT om andra HDD är satt så

Mvh

/S

Posted

ja jag antar att de är de för datorn funkade igår och idag fick jag boot disk failure sen efter de har den inte hittat hdd.

Det blev så för ungefär 3 veckor sedan men då gick den efter att ja resetta bios.

Posted

Testa att ta bort några SATA enheter på dator, dv s kör bara med en HDD itaget. Kanske lite for lite "kräm" från kraftagget.

och testa även andra SATA portar om du har.

På hemsidan finns annars ett verktyg.

** Quote **

Where do I download the Fujitsu Siemens SystemDiagnostic Tool from?

Please go to the FSC Downloads website (http://www.fujitsu-siemens.com/support/downloads.html) and type systemdiagnostics in the full text search box. You will be presented with two tools.

The first one is Systemdiagnostics and can run from within Windows (unzip to a location on your hard drive and double click the exe file to install the tool). If you cannot get into Windows, please download Systemdiagnostics DOS. Once unzipped this will be in iso image format. The pdf manual included in the download has full instructions on how to use this image to make a bootable diagnostic CD.

**End Quote **

/S

Posted

Har den datorn funkat me dom diskarna innan?

Om de e nån ide' o köpa mer delar till den, vet ja inte.

Men ja undrar om Waxinator ser detta. Han e en j.ä.k.e.l på hårdvara o sånt. Kanske bara e en bygel eller nått, ifall man har tur.

:)

Posted

Ja dom funkade för 2 dagar sen.

När jag startade datorn blev de disk boot failure sen efter de har de slutat funka.

Felet uppstod för ca 2 månader sen när ja la in vista då fick ja boot disk failure så ja la in xp då sen har de funkat till nu.

Funderar på om de är inbyggda sata kontrollern som gått och om de funkar om man köper pci sata kontroller?