Gå till innehåll

Har ljudkortet på moderkortet gått sönder?


Recommended Posts

Har en 2 månader gammal barebone här.

Där e integrerat ljud på moderkortet som det är på de flesta moderkort idag.

Iallafall så använder jag högtalarna som är inbyggda i min monitor, inte så fräsigt kanske men jag vill bara ha ljud lixom.

Det är kopplat med sladd från monitorn, 3,5mm till grön ingång på ljudkortet.

Rätt som det var så kom där bara ett sprakande högt ljud när jag körde ljudfiler ... testade lie olika windows ljud men det var bara massa konstigt störigt ljud när jag provade.

Har realteks drivrutiner inlgada så då har man en liten röd högtalare nere i trayen med ett litet program man kan göra inställningar till ljudet. Där finns alla utgångar man har listade, rosa,grön,blå samt front rosa,grön. Där indikerade det att grön bak var aktiv.

Sen starta jag om några gånger och då känner den inte av detta längre .... och det står i windows att högtalarna inte är inkopplade .. har provat allt. Även testat hörlurar på den igången utan resultat.

Har det inbyggda ljudet gått sönder ??

Har även installerat om vista utan resultat.

Vet att jag har garanti men då blir jag ju av med hela datorn i flera veckor, känns bättre o köpa ett nytt pci ljudkort för nåra hundringar då ....

Va tror ni !??!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat att uppgradera/installera om ditt ljudkort med kanske nyare drivrutiner? de hittar du på din moderkorts tillverkares hemsida! Skall du köpa nytt kan jag starkt rekommendera:

http://www.datorbutiken.com/se/default.asp...ct=CRESBAUDBULK

Denna köpte jag in! då jag hade problem med mitt intergrerade då jag använde vent! Har aldrig gillat intergrerat heller, så de va planerat att köpa in ett billigt ljudkort, och detta är jag helnöjd med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju prova att använda en av dom andra utgångarna i stället  dvs om du har några andra än rosa grön och blå  port, har du inte det så är det nog bara att handla ett nytt kort

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner senaste drivisar från realtek så det är inte felet.

Ja, jag har även spfid out ... sitter längre ner på en panel. Öppnar man datorn så går där en sladd från den direkt till moderkortet, är alltså inte samma krets som "rosa,blå,grön" utan e lixom för sig själv ...

Iaf, provade en vanlig koax kabel där och konvertering till 3,5mm så den passade i monitorns högtalar ingång. Kom inget riktigt ljud, men man hör svagt att det låter något när man spelar upp någonting .. alltså är där någon signal, antar jag har fel kablar för att detta sla funka, e väll tänkt att den utgången skall kopplas till en hembioreciver !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det går från ljud till dåligt ljud till inget ljud... då är det inte drivrutiner som spökar.

Chippet märker inte enbart att kontakten kopplats in utan ljudkretsen försöker även avgöra vilken typ av

anslutning du satt i (mik/högtalare/hörlur).

Den gröna ljudutgången är ibland kopplad via frontuttag. Denna koppling kan ju glappa (mycket otroligt).

Men de andra kanalerna från ljudkortet ska ju fortfarande känna av om du kopplar högtalare/hörlur till dem.

Så du kan koppla in hörlurarna i ett av de andra och i ljudinställningarna köra ljudtesten av 5.1 högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...