Gå till innehåll

Datorn blåskärmar vid start!


__087

Recommended Posts

Tjena!

Imorse när jag startade datorn upptäckte jag att jag får hela tiden bara upp en blåskärm oavsett vilket läge jag försöker starta datorn i. Jag minns igår oxå att jag var inne i msconfig och ändra lite för uppstarten men jag kan inte änns starta i felsäkert läge eller Senaste fungerade konfigurationen. Det blir som skärmen lägger av sen startas bara datorn om. Kan någon hjälpa mig med detta problem?? Tack på förhand M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Imorse när jag startade datorn upptäckte jag att jag får hela tiden bara upp en blåskärm oavsett vilket läge jag försöker starta datorn i. Jag minns igår oxå att jag var inne i msconfig och ändra lite för uppstarten men jag kan inte änns starta i felsäkert läge eller Senaste fungerade konfigurationen. Det blir som skärmen lägger av sen startas bara datorn om. Kan någon hjälpa mig med detta problem?? Tack på förhand M.V.H // __087

Prova att gå in i bios, och ladda "Load Optimized Defaults"..... eller vad det nu står i just ditt bios!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså jag får varken upp bios menyn eller texten med "tryck på valfri tangent för att starta med skivan"  >:(

För att få upp bios, så måste du "hoppa" på tangenten när burken startas.... alltså massa snabba tryckningar!

Sen när du får igång den, så kan du installera SIW, och ta fram alla uppgifter på burken, så som moderkort, grafik m.m, och skriva in det i din profil så som dom flesta har gjort här.... det underlättar enormt när man skall försöka svara på dina frågor    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men problemet är att det varken går att starta windows, det går inte ta sig in i bios och inte starta med xp skivan. Det går heller varken starta i felsäkert läge, felsäkert läge med nätverk, senaste fungerade konfigurationen m.m...  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ett eller annat vis går det att ta sig in i BIOS. Om man har en LCD-skärm så hinner inte den aktiveras förrän BIOS-skärmen redan har hoppats förbi. Därför bör du hamdra på tangenterna, troligtvis Delete eller F2 redan då du startat upp datorn. Detta kan dock på vissa datorer leda till "keyboard failure" om man gör det för tidigt. Då är det bara att starta om och om igen tills du kommer in i BIOS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igår kväll gick jag även in i msconfig och bockade ur en fil jag inte trodde skulle behövas, det kanske har någonting med det att göra. Fast jag kommer ju inte åt återställningskonsollen eller någonting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket försök jag änn väljer blad (felsäkert läge, senaste fungerade osv..) sen kommer den roliga blåskärmen där det står följande:

Ett fel uppstog och windows har stängts för att förebygga problem

med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om

datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme.

Om en drivrutin identifierades i felmeddelandet, kan du antingen

anaktivera drivrutinen eller kontakta maskin- eller

programvarutillverkarna för en drivrutinsuppdatering.

Prova att byta grafikkort.

Kontakta maskinvarutillverkaren om du behöver en BIOS-uppdatering Inaktivera alternativ för BIOS-uppdatering

Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller

shadowing. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfgurerad och

terminerad. Så här gör d u om du måste använda felsäkert läge för

att ta bort eller inaktivera komponenter: Starta om datorn, tryck F8

för att visa listan Avancerade startalternativ och välj felsäkert läge.

Teknisk information:

*** STOP: 0x0000007E (0xc0000005,0xF898A8E8,0xF898A7EC,0xF898A4E8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det att fungera nu. Jag stoppa i hårddisken i en annan dator här hemma och återställde den och avinstallera grafikkorten och nu helt plötsligt fungerar det igen  ???

Det var ju bra... då var det troligen något fel på grafikdrivrutinen! Ta nu reda på exakt vad du har för grejer i burken, så att du vet nästa gång något strular.... skriv gärna in bestyckningen här i din profil också!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...