Gå till innehåll

Windows OneCare


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

En fråga till er alla snälla på denna sajt.

Har  blivit osäker på CCleaner. Här kommer ett exempel.

När jag städat i registret och ex fått 90 st poster att ta bort, så kan man ju lägga tillbaka dom om man vill.

Testade med att lägga tillbaka 90 st. Städade igen, och då var det bara 44 st poster ???.

Nu en fråga.

Det finns tydligen ett program Windovs Care tror jag att det heter, är det bra, tar det även bort tempfiler, och fixar registret. Är det att rekomendera.

Har ni i så fall en länk till detta. Är en ovan andvändre så att jag kanske inte skall hålla på med CCleaner.

Hörde att det tydligen fanns Windovs Care Beta, är det okej ???Likaså hörde jag att om man går in på

kör %temp% så kan man även rensa tempfiler denna väg, får man bort mycket då ???

Lasse

Tacksam för ett svar, Trevlig helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Windows Live OneCare Safety Scanner är det nog du tänker på.

http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm?s_cid=sah

Har kört det någon gång, men det var rätt länge sedan nu.

Jag förstår inte riktigt ditt problem med CCleaner. Jag är helnöjd med det, och har aldrig sett något behov av att återställa något som CCleaner har tagit bort ur registret.

För att rensa bort temp-filer finns ju även Windows-verktyget Diskrensning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ev testa    Advanced WindowsCare Personal 100% Freeware

http://www.iobit.com/

verkar som det hittar lite mer en ccleaner,jag har provat alla funktioner 5-6 gånger utan problem

annars vet jag inte mycket om det,brukar köra med ccleaner normalt

mvh

t

Ja, det var nog snarare det programmet Lasse B åsyftade! :D

Jag har också testat det några gånger, men trivs bättre med CCleaner. :)

IObit bjuder även på en minneshanterare i det paketet.

Här är f.ö. en direktlänk till gratisversionen Advanced WindowsCare Personal Edition: http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Då jag som 40 talist är dålig på engelska, föredrar jag programmet Live Oncare Safety, är det ett okej program för hemmandvändare.

Sista frågan, när jag går in i kör knappar in %temp% så ligger det en massa filer där ??är det tempfiler, kan man manuellt ta bort allt som ligger där.

Detta var alles för i dag.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket.

Andvänder CCleaner bara till att ta bort tempfiler, tar det lugnt med att städa registret.

Lite körigt i dag, var tvungen att avliva våran hund.

Ha en bra kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket.

Andvänder CCleaner bara till att ta bort tempfiler, tar det lugnt med att städa registret.

Lite körigt i dag, var tvungen att avliva våran hund.

Ha en bra kväll.

Hej,

Tråkigt att höra om hunden. Växte själv upp med en hund som också fick avlivas :'(

Visst skall man vara försiktig med registret, men jag känner mig helt trygg med CCleaner. Har kört det otaliga gånger på flera datorer och aldrig stött på några problem. Har du andra erfarenheter som gör dig ovillig att låta CCleaner rensa i registret?

Ha det gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar så konstigt, om man städar registret och får 100 poster som skall bort så tar jag bort det, sparar det.

Man kan ju lägga tillbaka 100 st poster om man vill, har testat att göra detta, när jag direkt efter städar igen så blir det bara ex 44 st. Tidigare blev det så att tog man bort 100 poster, och direkt lade dit dom igen och sedan städade igen så blev det 100 st.

Med den nya uppdateringen av cleaner 2,10,618 och med norton 2007, händer följande när jag städar att samma poster kommer opp hela tiden, och om man sparar ändå så kan man inte återställa dom ???. Verkar vara norton som spökar.

Därför frågar jag dig, är Windovs Live oncare safety scanner okej att städa registret med, så kan man köra ccleaner med att ta bort tempfiler.

Go Natt

Lasse B

Ja så var det.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har det uppstått något verkligt problem efter att du har rensat registret med CCleaner? Du skriver om problem att återställa registret, men har du haft anledning att återställa det p.g.a. uppkommet problem? Om inte, låt det helt enkelt vara efter rensningen. Jag säkerhetskopierar aldrig inför en registerrensning, så jag slipper det problemet! :D

Vill du vara säker på att kunna återställa alla ändringar i registret, skall du använda Windows Systemåterställning (Start, Alla program, Tillbehör, Systemverktyg, Systemåterställning). Välj Skapa en återställningspunkt innan du rensar registret. Om problem uppstår, gå till samma ställe och välj Återställ datorn till en tidigare tidpunkt. Detta förustsätter förstås att systemåterställning är aktiverat på din dator. Normalt är det så. Tryck på Windows-knappen och Pause/Break på tangentbordet, så kommer systeminformationen upp. Kolla fliken Systemåterställning.

Windows Live OneCare Safety Scanner som registerrensare har jag ingen bestämd uppfattning om, men det är inte ett fristående program, utan en tjänst på nätet, så det är en smula osmidigt att använda.

Och om du tror att Norton spökar, är det knappast en anledning att byta ut CCleaner

Jag använder även Free Window Registry Repair för att rensa litet mer i registret. Där kan man under Options markera att en systemåterställningspunkt skall skapas.

http://www.regsofts.com/free_registry_repa...stry_repair.htm

Sedan defragmenterar jag registret med Auslogics Registry Defrag.

http://www.auslogics.com/en/software/registry-defrag

Att rensa registret är inget du behöver göra dagligen. Har du bragt ordning i registret behöver du inte rensa ytterligare i det förrän du har gjort någon ändring i systemet, t.ex. avinstallerat program. Då finns det alltid registerposter kvar att rensa bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Det som är lustigt att med den tidigare versionen av CCleaner 209 verkar det funka, men med uppdateringen 210 kommer nedanstående info opp hela tiden.

Saknad TypeLibhänvisning IWinPwdSvc - {BD726167-A7B6-48d7-BC7F-165855EDF956}HKCRInterface{C0282E26-E060-44c9-B0FF-1AC71180D653}

När jag skall försöka återställa en reg fil kommer det opp en varningsruta, där det står följande.

C dokument and setting hp ägaren mina dokument 20080802_094453,reg kan inte importeras fel uppstod när filen skulle öppnas. Ett disk eller filsystem kan ha uppstått.

OBS, detta kommer  opp med CCleaner 210 EJ med 209.

Och som jag tjatade om att det inte går att återställa, måste vara något speciellt med uppdateringen. 2 st frågor, dom sista du som kan, finns det inget annat prog på svenska, och sista frågan när man i kör skriver in %temp% kommer det opp massa filer ??kan man ta bort dessa manuellt.

Nu får det räcka tack för all hjälp.

Har du något svar på ovanstående ???.

DEt måste ju vara någon skillnad på 209 och 210 ??vad i så fall.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du återställa? ??? Jag har fortfarande inte fått klart för mig vad det är för problem som uppstår efter en registerrensning. Försök inte att återställa om det inte verkligen har uppstått ett problem, och om det uppstår ett problem kanske Windows Systemåterställning, som jag beskrev tidigare, är den bästa lösningen.

Om du tycker/tror att 2.09.600 fungerar bättre, installera den igen: http://www.filehippo.com/download_ccleaner/4330/

I CCleaner, under Alternativ, Avancerat, kan du avmarkera Ta bara bort filer som är äldre än 48 timmar i Windows Temp-mappar. Möjligt att de tempfiler du talar om tas bort då, och du slipper den manuella städningen.

Efter en filstädning med CCleaner finns det 6 filer på totalt 113 kb i mitt fall. Därtill mappen MessengerCache (innehållande visningsbiler för kontakterna i Windows Live Messenger) som jag har förbjudit CCleaner att tömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...