Gå till innehåll

3 frågor/problem med Vista 32-bit.


henke_s

Recommended Posts

Jag samlar mina tre frågor i samma tråd.

1: Jag har 4 gb ram. Har läst att vista 32-bit endast kan få ut/använda 3gb.

Men när jag kollar lite närmare så använder/ får vista ut ca 2.4gb ram. Vart är resten?

Hur får jag fram dom/använder dom?

2: Jag har en laptop och valt att skärmen ska stängas av efter 20 min i energialternativen för att spara lite el.

Men när jag kollar på film i MPC så stänger Vista av skärmen ändå. Hände aldrig i XP. Hur fixar jag det?

3: Egentligen bara en skönhetsgrej, men det stör mig.

http://img512.imageshack.us/my.php?image=desktopdm4.jpg <--- Jag vill att bilden inta ska synas igenom aktivitetsfältet utan att den stannar "uppe på" som i xp, går det att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på 1:an och 3:an...

1: Du har troligen ett delat minne med grafikkortet... du ser resultatet av 3 gb minus det minne som dedikeras till grafikkortet...

3: Högerklicka på skrivbordet...välj anpassning. Välj överst "fönsterfärg och utseende" och bocka av "aktivera genomskinlighet"

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: det hjälper inte att stänga av genomskinligheten, dessutom blir det fult då. Jag tror att han vill se hela sin bild, så du borde nog öppna bilden i paint och klippa bort lite av bildens topp och sätta till lite längst ner så att bilden flyttas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske kan vara ett alternativ, på fråga nr.3.... om du är ute efter att hela bilden skall synas!

1. Högerklicka på Startknappen, för att öppna Egenskaper för Aktivitetsfältet och Start-menyn.

2. Markera kryssrutan "Dölj Aktivitetsfältet automatiskt" under fliken "Aktivitetsfältet" och klicka sedan på OK. Aktivitetsfältet döljs, men visas igen när du pekar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på 1:an och 3:an...

1: Du har troligen ett delat minne med grafikkortet... du ser resultatet av 3 gb minus det minne som dedikeras till grafikkortet...

3: Högerklicka på skrivbordet...välj anpassning. Välj överst "fönsterfärg och utseende" och bocka av "aktivera genomskinlighet"

Mange

eller

1. ditt grafikkort har separat minne, och behöver minnesadresserna därför Windows inte kan använda dem för att

adressera ram minne. t.ex om du har 4gb ram och ett grafikkort med 1gb dedikerat minne, 4 (3.5-1=2.5) så kommer du få ut 2.5 gb adresserbart minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det brukar finnas en inställning i spelaren där du kan inaktivera skärmsläckaren vid uppspelning kan även finnas ett alt visa alltid överst men var försiktig med den ett h...vete att komma ur om spelaren kraschar

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...