plun Posted August 6, 2008 Share Posted August 6, 2008 ********************************************* 2009-01-08: Tråden är nu låst. Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta Malou ********************************************* Vete tusan vart den tråden försvann men nu är det testat. TommyKJohanssons bloggtips funkar alldeles utmärkt http://blogg.tkj.se/truecrypt-usb-minne/ Så här gör man: http://www.makeuseof.com/tag/encrypt-your-...h-truecrypt-60/ Jag gjorde en 100MBs krypterad volym så kan man gömma "hemlisar" där.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Joo...vi är där igen... Du verkar gilla det programmet :..plun. jag har testat detta tidigare och tyvärr så funkade det inte så bra,trots att jag försökte flera gånger med flera alternativ ??? ??? Vad jag gjorde var att jag ville kryptera mitt nyinköpta usb minne som är på 8gb.körde programmet steg för steg o EFTER ALLA BESKRIVNINGAR SOM STÅR .men det gick inte att öppna den krypterade delen som jag valde att det skulle vara på 6gb.Foamatrade om minnet. Tänkte det kanske inte går bra med så stor plats på ,kingston,6gb,ntfs,vista eller något annat som spökar . Jag skall försöka igen o knäcka nöten,annars blir jag galen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 7, 2008 Author Share Posted August 7, 2008 Jo det är lite James Bond över kryptering.... ;D Jag gjorde precis som visades i guiden. Om du kör exakt lika så poppar Windows öppningsruta upp när man sätter i stickan. Du kan även manuellt kolla att det blir en Truecrypt mapp i stickan via utforskaren. Sen kör man bara Truecrypt.exe och skapar sin Volym Efter att man skapat volymen kan man då öppna volymen med "Mount" plus lösenord. Då ser man volymen i utforskaren och kan fylla den med "hemlisar"..... Plus att man INTE glömmer bort lösenordet....!!!! Då är det annars kört.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Men när jag försöker att step 2 så får jag följande: Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 7, 2008 Author Share Posted August 7, 2008 Jo det är nog fel på manualen... Jag blåste förbi det här avsnittet utan att göra det... When the files are unpacked, move the whole lot over to your USB stick. Once they are sitting on your USB stick, again dont install anything. Just leave them there. Kör man från den uppackade mappen direkt så skapas en Truecrypt mapp helt OK i stickan.... Sen är det bara att ta ur stickan och stoppa i den igen så kommer Öppningsrutan och man kan köra Truecrypt och skapa sin volym. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 7, 2008 Share Posted August 7, 2008 Bingo! Nu har det gått vägen o jag lyckades få en krypterad partition i minnet,kul! tack! Men återstår en liten frågat : Finns det någon genväg för att logga in direkt i minnet,för att när jag sätter in minnet i datorn får jag upp en ruta med mappen Truekrypt,då måste jag öppna den ,dubbelklicka på truekrypt.exe filen,select file,o sen markera den krypterade partitionen och mount,sen är det lösen. Jag tycker att det borde vara enklare genväg för att logga in vidare ??? Har du förslag?? Tack på förhand. Hoppas jag kunde precisera proceduren!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 7, 2008 Author Share Posted August 7, 2008 Yup... det funkar men var lite långsökt. Stäng Truecrypt via stickan. Kör om Traveller setupen Bocka i Auto Mount bla bla och peka på din volym via browse Create Plockar du ur stickan sedan och stoppar i den så startar du då Truecrypt och lösenodsrutan poppar direkt upp för att öppna volymen Teknikens under.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Yup... det funkar men var lite långsökt.Stäng Truecrypt via stickan. Kör om Traveller setupen Men hur i hela världen ska jag stänga av truecrypt o starta om Traveller,Jag får felmeddelande att det inte går att använda filen för att det används av anna process,det är exakt samma meddelande på bilden ovan. Kan du vara bussig att precisera dig lite mer,tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Jo du kör ju bara om setupen, så här Klicka på bilden...!!! Man kör man då från den uppackade mappen lika som från början. Bockar i 3:e alterntivet > Auto-mount Jag pekar då på min volym som heter "Min" via browse Create.... Ut med stickan och in med den igen så ploppar Trucrypstarten upp sedan password direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Jag gör enligt beskrivning men jag får detta: Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Jo då kör du nog inte från den uppackade mappen eller har du truecrypt igång via pinnen, stäng av. Pinnen i, inget igång, enklast att den uppackade mappen ligger på skrivbordet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Hej igen! det verkar som att det vilar en förbannelse över det här > > Jag får följande trots att jag gjorde som du beskrivit ovan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Använder du "browse" knappen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Ja.. jag gör det.. Jag väljer ju min enkrypterade partition som heter mycrypt,det syns på bilden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Jo det vete tusan vad det är då ??? Testa så här, kolla/ev flytta din mycrypt till roten på stickan dvs den ska inte ligga i Truecryptmappen Släng sedan Truecryptmappen i stickan Kör sedan setupen igen Jag har min volym "Min" direkt under roten på stickan, inte i Truecryptmappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salle Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 Äntligen har jag fått till det. Jag fick köra allt från början fast nu fick jag högerklicka på programmet o köra det som administratör,det gick bättre. Fick meddelande att åtgärden nu accepterad....men när jag stoppar in stickan så händer det ingenting,alltså jag får inte upp "sign in "boxen direkt utan måste gå via Dator o klicka mig vidare.... Något förslag,tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted August 11, 2008 Author Share Posted August 11, 2008 Nej... men det här är ju hur Vista hanterar dels program samt en sticka. XP funkar ua...... vet inte hur man fixar det smartast ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts