Gå till innehåll

Wirelås till laptop?


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att skaffa ett wirelås till min laptop. Jag har sökt runt på nätet i säkert 1 timme för att utröna vad som finns och om det finns av SSF godkända lås. Men jag får ingen bra bild av läget.

Gubbdagis och Jula säljer wirelås för runt 100-lappen, men är det något attt ha? Dustin tar 370 kr för en modell.

På mitt försäkringsbolags webbsida hittar jag inget om dylika lås.

Någon som har erfarenhet av wirelås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safeware har SSF godkända lås.

http://www.safeware.se/

Sen är det i försäkringsvillkoren man måste kolla om det är värt något.

Med just bärbara burkar är ju huvudproblemet ofta innehållet vilket gör

att företag numera oftast krypterar burkarna.

Det ser väl mest bökigt ut att behöva komma ihåg att "boja" fast burken.  Har kört liknande

med en riktig burk.  "var är nyckeln".... ;)

Sen finns det ett nytt amerikanskt system där man spårar burkar via IP adressen, man

installerar mjukvara som sänder till en central server som sedan kan spåra en burk

om den skulle försvinna.

Men en tjuv formaterar ju troligen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack för svar! De billiga vajrarna kan nog funka mot "stölden när man vänder ryggen till", men skall de stå emot ett allvarligt menat försök till stöld, så torde det behövas lite mer.

Läste någonstans att Kensington wirelås skulle vara bra, i ett annat googlesvar hittade jag detta:

http://www.youtube.com/results?search_quer...p;aq=-1&oq=

;D

Jag skall kolla in Safeware, såg inga priser på den sida du länkade till, men får kolla vidare. Jag var faktiskt in på SSF:s sida. men där hittade jag inget om laptoplås.

V g att spåra en dator, så hittade jag detta freewareprogram http://www.softpedia.com/get/Security/Secu...my-laptop.shtml Det har dock fått ganska lågt betyg, men så är det väl med "gratis". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safeware är generalagent/grossist sen få du kolla återförsäljare.

Det är  ju värdelöst med enbart SSF certifikat eftersom det är i försäkringsvillkoren

du hittar om ett försäkringsbolag ger rabatter.

Hursomhelst med ett SSF certifikat så bryter tjuven sönder burken om han/hon försöker, den

blir troligen värdelös.  "Pinnlåsning" är ju omöjlig att forcera.

Så då är målet nått....  plus då det här med att komma ihåg att boja burken, är väl kanske svårast

eftersom en bärbar dator just är bärbar och hamnar lite varstans... ;)

Sen om det är bättre att satsa pengarna på annat skydd är ju också en fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...