LionKing Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Har ett helt musikalbum som en enda flacfil. Nu skulle jag vilja splitta den så att varje låt är en skild fil, gärna fortfarande flac men annat filformat duger också. Med vilket program gör jag enklast detta? Har nån gång gjort det med Nero6, men det är numera historia för mej. LionKing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Det fixar du i Neros wave editor, eller varför inte AudaCity? http://audacity.sourceforge.net/ Använd bara klipp klistra på vågformen. Markera ut en låt, klipp, klistra in i ny fil, och fortsätt likadant med resten av låtarna. Men omvandla den till en vanlig Wave fil innan du börjar splitta upp den. Sen kan du komprimera tillbaka till Flac igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LionKing Posted August 16, 2008 Author Share Posted August 16, 2008 Okej, tack DimensionX! Gissade att jag skulle få höra av dej, har förstått att detta med ljud & musik är en av dina specialiteter. Jo, det var i Wave editor jag gjorde det förut, och där gick det att göra det automatiskt, dvs. programmet delade upp flacfilen automatiskt, och gjorde det riktigt bra. Finns den funktionen i Audacity, eller måste jag "klippa och limma"? LionKing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted August 16, 2008 Share Posted August 16, 2008 Det vete sjutton om audacity har den funktionen, kolla får du se, annars blir det klippa/limma. Men det brukar gå rätt smidigt ändå. Bara det inte är en sån där stor fil med crossfading (någon mix från radio), då blir det att använda sig av fade out, annars låter det konstigt när låtarna bara klipps av. Hoppas det går bra, och ha en bra dag Lionking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LionKing Posted August 16, 2008 Author Share Posted August 16, 2008 Inga större problem med klippa/limma. Har lite kollat om det finns autofunktion men inte hittat. Tack för hjälp igen en gång! En bra dag till dej också! LionKing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Har du en flac- eller t.ex. ape-fil med tillhörande cue-fil (innehållsförteckning över låtarna i ljudfilen), kan du enkelt konvertera till en fil per låt med foobar2000. Vilka format du kan konvertera till beror på vilka kodare du har installerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LionKing Posted August 18, 2008 Author Share Posted August 18, 2008 Tack för tipset JoWa! LionKing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts