Gå till innehåll

[LÖST] Hur splittar jag en stor flac-fil?


LionKing

Recommended Posts

Har ett helt musikalbum som en enda flacfil. Nu skulle jag vilja splitta den så att varje låt är en skild fil, gärna fortfarande flac men annat filformat duger också.

Med vilket program gör jag enklast detta? Har nån gång gjort det med Nero6, men det är numera historia för mej.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det fixar du i Neros wave editor, eller varför inte AudaCity?

http://audacity.sourceforge.net/

Använd bara klipp klistra på vågformen. Markera ut en låt, klipp, klistra in i ny fil, och fortsätt likadant med resten av låtarna.

Men omvandla den till en vanlig Wave fil innan du börjar splitta upp den.

Sen kan du komprimera tillbaka till Flac igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack DimensionX! Gissade att jag skulle få höra av dej, har förstått att detta med ljud & musik är en av dina specialiteter. :)

Jo, det var i Wave editor jag gjorde det förut, och där gick det att göra det automatiskt, dvs. programmet delade upp flacfilen automatiskt, och gjorde det riktigt bra. Finns den funktionen i Audacity, eller måste jag "klippa och limma"?

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det vete sjutton om audacity har den funktionen, kolla får du se, annars blir det klippa/limma. Men det brukar gå rätt smidigt ändå. ;)

Bara det inte är en sån där stor fil med crossfading (någon mix från radio), då blir det att använda sig av fade out, annars låter det konstigt när låtarna bara klipps av. Hoppas det går bra, och ha en bra dag Lionking. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...