Gå till innehåll

Nu är den död.... eller?


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

Hejsan, skrev tidigare om att trojaner hade tagit sig in i systemet.

Rensade med NOD32 samt analyserade med Symantecs On-line grejer.

Hittade bara sådant som har funnits där förut men som det inte varnats för tidigare.

Inget hjälpte så jag körde en ominstallation.

Iom att jag har Dell så kan jag inte formatera datorn utan måste använda deras återställningsimage då jag får bluescreen innan jag ens hunnit formatera.

Nu har jag genomfört denna processen 4 gånger, första och andra gången kunde jag varken installera WLM eller uppdatera någon uppdatering efter XPSP3 då jag får meddelandet: "Problem: Ett problem på datorn hindrar uppdateringar från att hämtas eller installeras ".

Tredje gången lyckades WLM installeras men Inte en enda uppdatering efter SP3 fungerar.

När jag skulle byta enhetsbokstav på min sekundära disk, något jag brukar göra efter en ominstallation så tvärdog den, varje dator jag ansluter den till säger att den måste formateras.

Fråga 1:

Kan jag försöka med något gratisprogram (behöver tips på ett bra) för att reparera disken eller måste den lämnas in för reparation hos någon firma och vad kostar en sådan reparation.

Fråga 2:

Kan någon av trojanerna göra det här?

Kör just nu datorn utan den sekundära disken inkopplad.

Behöver desperat hjälp för att få datorn och disken att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag kommer ihåg rätt så finns det ett program som heter spinrite prova att googla det hade en 30GB hårddisk som var helt död men jag körde spinrite på den och fick den att fungera det tog över 7 timmar att köra disken men då var den uppkoplad till ett riktigt gammalt lik till dator

ojdå jag blev nyfiken och googlade den själv och den var inte billig men det brukar väl finnas alternativa sätt att få tag på den

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... det blir ju en minst sagt kraftfulll diskaktivitet när vissa trojaner löper amok.

Du måste ta bort partitionen helt och det är enkelt via Windowssetupen,  L är det väl

Alternativt en UbuntuLive skiva >  Alt-F2  gksudo gparted      är också mycket enkelt.

Sedan kolla disken med ett riktigt diskverktyg

Seagates som exempel

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Efter det kan du prova igen....

Men det kan också finnas bootsektor junk som gör att disken totalt måste rensas och då ryker även återställningspartitionen,  endera lånar du en skiva eller hämtar en pirat och byter sedan till din licens

mha MagicJelly http://magicaljellybean.com/keyfinder/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kanske uttryckte mig lite klumpigt.

Min Primära disk, en Caviar 160 GB som Operativsystemet ligger på fungerar utmärkt, förutom att det inte går att formatera disken.

Min Sekundära, som innehåller Mina Dokument, All min Backup osv. ligger på är totalt sopad och alla datorer vill formatera den. Dock innehåller den data som måste återställas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej EnRIz

skrev tidigare om att trojaner hade tagit sig in i systemet.

Har letat men hittar inget inlägg av dig ang något sådant här.

Varför har du inte bett om hjälp ang detta?

En kontroll av systemet kanske hade kunnat hjälpa dig.

Har flyttat ditt inlägg till säkerhet utifall du vill ha hjälp med en kontroll

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]

© Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:Documents and Settings******>chkdsk d:

Filsystemet är av typen RAW.

CHKDSK kan inte användas för enheter av typ RAW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta hem Scavenger enligt tidigare länk och kolla.

Har man tur är det bara knas på partitionsinfot men det är läsbart ändå.

Det behövs lite kraftfullare diskprogram. Det finns fler också..... ;)

Sen finns då Ibas som tar 1700:- för en disk via Elgiganten

http://ibas.se/

EDIT

Scavenger fungerar alltså även gratis men det som Scavenger lagar/hittar får man betala en licens för

att återställa, billigare än Ibas hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att skicka disken till Soondata, det finns så mycket som abslout inte får försvinna så jag tänker inte ta några risker. Kommer skriva hur det gick sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att reparera Windows XP med hjälp av återställningskonsollen behöver du ha din Windows XP skiva till hands.

1. Starta datorn med Windows XP cd'n i CD/DVD-spelaren. När texten "Tryck på valfri tangent för att starta med skivan..." så trycker på en tangent. Nu börjar Windows installations program att laddas in.

2. När valet "Tryck R för att reparera Windows med hjälp av återställningskonsollen" kommer upp, tryck "R"

3. Logga in på din Windows installation genom att trycka 1, har du inget administrationslösenord så trycker du bara på enter, annars anger du ditt lösenord först.

4. Nu skriver du "chkdsk /r" och trycker enter.

5. Skriv "exit" när mätaren har nått 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att reparera Windows XP med hjälp av återställningskonsollen behöver du ha din Windows XP skiva till hands.

Jo men det är ju för tusan en slavdisk som fått för sig att det inte finns något filsystem...."RAW"

Det finns då ett fåtal kommersiella program som klarar att läsa en disk ändå om man har tur.

Eller väljer man som EnRiz gjorde att direkt skicka den till experter.....ett vägval man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan kolla upp om disken är ntfs system och inte raw

Kontrollpanel>Administrationsvertyg>Datorhantering

Jo EnRiz postade en bild på det sen körde han checkdisk...

C:Documents and Settings******>chkdsk d:

Filsystemet är av typen RAW.

CHKDSK kan inte användas för enheter av typ RAW.

Om datat är värdefullt så är EnRiz val mycket klokt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datat är värdefullt så är EnRiz val mycket klokt....

Mycket bra beslut av EnRiz

Jag själv kör backup på alla filer som jag tycker är viktiga för mig en gång i veckan

man vet alrig vad som kan hända med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att både disken och datan kan räddas, då funderar jag på att köra 2 st 320 GB i RAID 1 för att slippa denna cirkusen igen.

Angående problemet att inte uppdateringar från MSUpdate inte funkar så laddade jag hem uppdateringar var för sig från Microsofts Hemsida, dessa fungerar utmärkt att installera. Då jag försökte installera samma uppdatering från MSUpdate fick jag felmeddelandet att något i datorn hindrade uppdateringarna från att installeras.

Avinstallerade SP3 och har hämtat en hel del uppdateringar som ingår i SP3 och de flesta går att installera.

Håller på med några av dom som inte gick att installera förut nu, vi får väl se hur det går.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående problemet att inte uppdateringar från MSUpdate inte funkar så laddade jag hem uppdateringar var för sig från Microsofts Hemsida, dessa fungerar utmärkt att installera. Då jag försökte installera samma uppdatering från MSUpdate fick jag felmeddelandet att något i datorn hindrade uppdateringarna från att installeras.

Avinstallerade SP3 och har hämtat en hel del uppdateringar som ingår i SP3 och de flesta går att installera.

Håller på med några av dom som inte gick att installera förut nu, vi får väl se hur det går.....

Hej!.. läs mitt gamla inlägg om just dina updateproblem, ladda ner filen och kör den! Jag är ganska säker på att det löser problemet!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g78936#msg78936

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...