Gå till innehåll

Internet bryts med trådlös router


Recommended Posts

Tjena, sen nån månad tillbaka har jag börjat köra med trådlöst internet till min stationära dator så har anslutningen brytits någon /några gånger per dag fast anslutningen är "stark". Jag kör även trådlöst internet på min Laptop som står brevid bärbara datorn men där fungerar internet felfritt utan några brytningar alls. Routern är av märket ZyXeL P-320W. Tack på förhand M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört 2 datorer trådlöst från samma router, jag gissar att de får varsin kanal för överföringen, i a f skulle de störa varann...

Har du provat att byta kanal för den fasta datorn, du kanske kolliderar med någon granne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara haft trådlöst nätverk i några vecka, så jag är ingen expert. Jag gjorde val av kanal i den trådlösa routern (efter att ha kollat vilka kanaler mina grannar kör på).

Nu vet jag, som sagt, inte hur man gör med 2 trådlösa nätverk, det verkar bara finnas EN inställning för kanal... De kör sannolikt på samma kanal.

Det finns ju även annan utrustning som kan störa ut WLAN.

Att läsa manulen är aldrig fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har aldrig hört att man ska "byta kanal" i en trådlös router förr.... routern tilldelar en specifik IP-adress till vardera dator. Detta funkar som ett telefonnummer, juh...

Att endera dator tappar anslutningen emellanåt verkar inte ha med att de "slår ut" varandra att göra... Behålls anslutningen i den andra datorn eller bryts internet helt i båda till följd av detta?

Hur åtgärdar du felet när det bryter? Slår av routern och sätter på den igen?

Kolla på Zyxel om det finns ny firmware för din router som kanske åtgärdar felet.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den "refreshar" anslutningen... får den anslutning direkt så verkar det mer som det kan ha med nätverkskortet att göra... Kolla hemsidan för tillverkaren för ditt nätverkskort om det finns nyare drivrutiner.

Kolla även på Zyxels hemsida, som jag skrev i tidigare inlägg, om det finns en uppgradering som adresserar detta problem... om det nu trots allt härstammar från routern.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder du nätverkskortets eget prog för att ansluta eller anväder du windows zero configuration

för jag har för mig att med windows zero så är det lätt at tappa anslutningen när ipadressen förnyas

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va vänta nu har du ett trådlöst WLAN kort som går på bluetooth?

Dator -> Bluetooth -> Wlankort -> wlan -> router?

ZyXEL G-202 Wireless USB Adapter  (enl dig signatur) har ju inget med bluetooth att göra,

men är det så att du kör med en bluetooth enhet samtidigt så kan det vara så att den som stör

ditt wlan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst... Även ett USB-nätverkskort behöver drivrutiner... kolla efter nya.

Och jag rekommenderar dig att använda Windows egen konfiguration för trådlöst nätverk istället för det som eventuellt följer med. Både D-Link och Netgear har sina egna historier... oftast inget att ha utan bättre att köra en ren windowskonfiguration. Lika lätt att ställa in som de medföljande.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De brukar "gömmas" när man använder hårdvarans egen medföljande mjukvara.

Gör så här: Avinstallera det program som följde med Usb-nätverkskortet. Starta om datorn... OM det nu är så att drivrutinerna till kortet också har avinstallerats så kommer datorn säga ifrån att den behöver drivrutiner. In med skivan... vänta tills autostarten gjort sitt och stäng ner vad som eventuellt startar.

När nu Windows vill ha drivrutiner till Usb-nätverkskortet så väljer du att "skiva finns" (eller liknande)... därefter kommer du att få upp en ikon brevid klockan med en skärm och en indikation att du har trådlös anslutning... dubbeklicka på denna ikon så får du upp en lista på de nätverk som finns. Välj ditt nätverk och välj anslut. Du kommer nu att tillfrågas efter nyckel, som jag förutsätter att du har!!!

Viola... det var det...

Om nu detta hjälper... det kan bara du avgöra, men du har kommit en bit på vägen. Nästa steg är att kolla efter nyare drivrutiner till kortet. Då får du göra om proceduren ovan men peka på de uppackade drivrutinerna som du sparat på hårddisken.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har aldrig hört att man ska "byta kanal" i en trådlös router förr.... routern tilldelar en specifik IP-adress till vardera dator. Detta funkar som ett telefonnummer, juh...

Mange

Jodå, det finns "kanaler". En trådlös router jobbar ju med radio och det skulle bli jobbigt om alla routrar sände och tog emot på samma frekvens.

Läs hos Ny Teknik om problem med felkonfigurerade routrar:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle37400.ece

"OmWLAN.se" skriver:

http://www.omwlan.se/artiklar/haardvara/ba...sa-routers.aspx

Så här ser det ut i min närhet:

119636-WLAN_grannar.jpg

(Kör Vista)

Numera kör jag WPA-PSK.

Här väljer man kanal i Netgear WRG614:

119637-Channel_Netgear.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har aldrig hört att man ska "byta kanal" i en trådlös router förr.... routern tilldelar en specifik IP-adress till vardera dator. Detta funkar som ett telefonnummer, juh...

Mange

Jodå, det finns "kanaler". En trådlös router jobbar ju med radio och det skulle bli jobbigt om alla routrar sände och tog emot på samma frekvens.

Läs hos Ny Teknik om problem med felkonfigurerade routrar:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle37400.ece

"OmWLAN.se" skriver:

http://www.omwlan.se/artiklar/haardvara/ba...sa-routers.aspx

Så här ser det ut i min närhet:

119636-WLAN_grannar.jpg

(Kör Vista)

Numera kör jag WPA-PSK.

Här väljer man kanal i Netgear WRG614:

119637-Channel_Netgear.jpg

Jo... men inte ska man behöva ställa in detta på något sätt som vanlig användare? Och det borde inte heller ha med de beskrivna problemen att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... men inte ska man behöva ställa in detta på något sätt som vanlig användare? Och det borde inte heller ha med de beskrivna problemen att göra?

Ska och ska... Vill jag att WLANet skall fungera perfekt, så kan då jag ödsla 5 minuter på att välja kanal! Dessutom ingår det i Wizarden för Netgearinstallationen.

Vad hans problem beror på kanske vi får reda på så småningom, men EN orsak till dålig förbindelse kan vara störningar från en grannes nät på samma kanal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... men inte ska man behöva ställa in detta på något sätt som vanlig användare? Och det borde inte heller ha med de beskrivna problemen att göra?

Ska och ska... Vill jag att WLANet skall fungera perfekt, så kan då jag ödsla 5 minuter på att välja kanal! Dessutom ingår det i Wizarden för Netgearinstallationen.

Vad hans problem beror på kanske vi får reda på så småningom, men EN orsak till dålig förbindelse kan vara störningar från en grannes nät på samma kanal.

Ah... där ser man... en erfarenhet rikare. Tackar för infon... *L*

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...