Gå till innehåll

Fungerar det att köra Windows Vista på den här datorn?


evopower

Recommended Posts

Hej. Nu vet jag inte om denna frågan är rätt placerad, om inte så får någon admin flytta den till rätt plats. Men iallafall så gäller frågan Windows Vista. Frågan är om det går att köra Vistan i en stationär burk med en Intel P4 2,8 GHz(Socket 478, ej den med HT-teknologi), 2 GB Kingston PC2700 333 MHZ DDR SDRAM-minne, 40 GB HDD? och isåfall, vilken skulle passa bäst om man ska ha datorn till att spela Flatout 2, Need For Speed Most Wanted/Carbon/Underground 2, Gta San Andreas, Doom, Battlefield 2/2142, surfa på nätet, chatta och programmera lite i Eclipse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Vista utan problem på en liknande burk (Intel P4 3,0Ghz, 1.5GB RAM) ett bra tag utan några problem. Om du bara ska använda datorn till det du skriver så klarar du dig med Vista Home Premium eller kanske till och med Basic, även om jag drar mig för att rekommendera Basic-versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Vista utan problem på en liknande burk (Intel P4 3,0Ghz, 1.5GB RAM) ett bra tag utan några problem. Om du bara ska använda datorn till det du skriver så klarar du dig med Vista Home Premium eller kanske till och med Basic, även om jag drar mig för att rekommendera Basic-versionen.

okej. vilken vistaversion(home basic, home preminum etc) använder du på P4 3,0 GHZ datorn? den men 1,5 GB ram? men vista home preminum, kräver inte den rekomenderat 1 GB ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag dels vill ha mediacentret som finns i vista home preminum och business remote desktop så tror jag att jag börjar med att testa Ultimate, installerar alla drivare och antivirusprogram, medmera och så testar jag hur mina spel går i vistan. sedan testar jag nog också home preminum. har nämnligen allaredan testat home basic och det rullar på ganska bra. så jag börjar med att göra en clean install av vista ultiomate nu och så får den stå och tugga under natten. är nämligen ledig från skolan imorgon så jag fortsätter då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt upgrade advisor så klarar min dator alla vista-versioner som finns. har installerat vista ultimate(30-dagars test) för den har allt jag vill ha som bland annat är media center och business-versionens Remote Desktop. ska installera alla senaste uppgraderingarna för vistan så att jag är säker på att allt är inom det senaste. ska börja med att testa nfs(need for speed) most wanted och carbon sedan testar jag bf(battlefield) 2142, sen flatout 2 och sist doom och gta san andreas. återkommer med resultat av testet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat nfs most wanted och bf 2142(bf 2142 är "lillebror" till bf 2) idag och måste säga att båda spelen rullar på ganska bra både prestandamessigt och grafikmessigt. och då har jag dock Windows Sidebar aktiverad med både, klockgadgeten, fönstret där bilder visas från bilder-mappen eller annan inställd mapp, rrs-feedsfönstret och vädervisaren. inget lagg eller något sådant. har testat bf 2142 i home basic innan och jag ser ingen märkbar stor prestandaskillnad i det spelet. i övrigt när jag lyssnar på musik och surfar på webben så även här så rullar datorn på ganska bra. med denna konfigurationen använder jag Windows Vista Aero temat med det transparenta läget inaktiverat. det mest prestandakrävande spelet jag kommer att testa i vistan är Flatout 2 som minimalt kräver 1 GB ram och sen kommer bf 2142 och gta san andreas. nfs most wanted är inte så prestandakrävande. men flatout 2, doom och gta san andreas och även prestandatest för andra lrävande program fortsätter jag med eventuellt imorgon kväll om jag hinner och orkar. är nämligen borta imorgon från tidig morgon till sen kväll.

Här kommer lite info om poängen jag fick i vistas analys:

Processor: Calculations per second:    Poäng: 3,9

Memory(RAM): Memory Operations per second: Poäng: 4,1

Graphics:  Desktop peformance for Windows Aero: Poäng: 2,0

Game graphics: 3D business and gaming graphics peformance: Poäng: 2,5

Primary hard disk: Disk data transfer rate: Poäng: 5,2

Så enligt vistan blev baspoängen 2,0. Detta räknas ut utifrån lägsta subscore(poängen för var och en, t ex processor eller ram. i mitt fall räknades poängen ut ifrån grafiken för windows aero som då fick lägst poäng). Inte det bästa resultatet men tycker ändå att det är ett bra resultat för att vara över 3 år gammal. Dock så är datorn inte orginal. Skulle den varit orginal så hadde den inte äns klarat windows vista home basic. Vad tycker ni om poängen? Finns det något bra program som kan testa datorns prestanda(gratisprogram)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört Ultimate på den. I början som vardagsdator men senare som endast Media Center-dator. Nu har den tyvärr kajkat ihop och vägrar starta så nu är den pensionerad :)

okej. det var ju synd att den gick i pension. har testat lite spel nu i vistan och dessa är nfs most wanted, battlefield 2142 och flatout 2 och dom rullade på ganska bra för att köras på vistan. jag tyckte speciellt flatout 2 gick bra som dock kräver minst 1 GB systemminne och 128 mb videoram. har inte hunnit testa gta än för jag var tvungen att tanka ner det från nätet pågrund av att gta-dvd:n har strejkat om man säger så. dvs den är trasig. och i övrigt så rullar vistan på ganska bra för att köras på en gammal Intel P4 och ett hyfsat söligt ddr-ramminne. innan din gamla dator med p4.an gick i pension. hur gick den då. var den snabb eller var den slö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tyvärr beslutat mig för att gå tillbaka till windows xp home då vistan i stort sätt käkar upp halva min hårddisk. så från och med nu så kommer jag att köra med XP:n. men först när vistan kom ut så var jag ganska negativ till vistan med tanke på att själva os:et käkar en massa systemresurser men när jag väl testade det tyckte jag vistan var helt underbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...