yngwierocks Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Jag kan inte ändra teman i mitt XP. Detta beror troligtvis på att "Themes" inte finns som tjänst. Jag undrar varför "Themes" inte ligger under Tjänster i administrationsverkyg. Går det att lägga till detta igen? /Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Windows har som standard en spärr mot andra Teman än dom som tillverkats och godkänts av microsoft, vilket inte är mer än ett par stycken utöver dom 2 som medföljer XP. För att komma runt denna spärr behöver du den s.k. UXtheme-patchen. Du hittar den på nedanstående länk! http://winprj.net/board/viewtopic.php?f=7&...784ab888c#p1849 Edit: För att windows inte skall eliminera patchningen så måste man stänga av "Windows filskydd" tillfälligt, medans man startar om burken, efter att ha kört patchen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Konstigt. Themes ska finnas som tjänst. Testa windowsupdate. Vet inte hur man lägger till en ny tjänst, men i egenskaper är sökvägen dit. C:WINDOWSSystem32svchost.exe -k netsvcs Tema är ljud, wallpaper, ikoner, vilken visual mm Och bara visuals är utseendet på alla rutor, aktivitetsfält och sånt. Som man måste fixa med fx uxpatchen Kom på en annan ide' Bläddra till C:windowsresourcesthemes Klicka på Luna.theme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngwierocks Posted August 24, 2008 Author Share Posted August 24, 2008 Testade att klicka på Luna.theme Fick följande felmeddelande: Temat kunde inte läsas in eftersom tematjänsten inte körs. Du kan starta tjänsten i administrationsverktyget Datorhantering i Kontrollpanelen. /Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
work Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Svart tema denna har en installations fil http://www.tipsomvista.se/windows-xp/anvae...-lyfter-xp.html eller som Landsfiskalen skriv copy this Royale folder. paste into your themes folder (for example: c:windowsresourcesthemes) double click the luna.msstyles Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Ett långskott du kan testa!... Starta Kommandotolken som Administratör ( Skriv "cmd" i Kör, och tryck [Ctrl]+[shift]+[Enter] ). I kommandofönstret skriver du, eller klistrar in "sc config themes start= auto", och trycker [Enter]. Stäng kommandotolken och starta om burken, sen kan du kolla om Themes är startad. Edit: Var uppmärksam på vad du får för svar, i kommandofönstret när du kör kommandot.... det bör stå typ "[sC] ChangeServiceConfig LYCKADES".... gör det inte det, så skriv gärna ner vad det står istället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngwierocks Posted August 25, 2008 Author Share Posted August 25, 2008 Jag testade att skriva in sc config themes... i kommandofönstret men får följande svarsmeddelande: Angiven tjänst är inte installerad. Alltså problemet kvarstår, tjänsten finns ej ens som alternativ under listan med tjänster i administraionsverktyg. Tack ändå för era svar och fortsätt gärna och hjälp mig! Är väldigt trött på Windows classic temat.......... /Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Är du helt säker på att Themes inte finns i tjänster? Du skulle ju kunna testa med ett nytt konto annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 kör detta regsvr32 "%SystemRoot%System32shsvcs.dll" och starta om ... Hoppas de fungerar för dej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngwierocks Posted September 1, 2008 Author Share Posted September 1, 2008 Tack så oerhört mycket för hjälpen Arnada!!!! Ditt kodstycke lyckades och nu fungerar det lysande!! /Dave Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Windows har som standard en spärr mot andra Teman än dom som tillverkats och godkänts av microsoft, vilket inte är mer än ett par stycken utöver dom 2 som medföljer XP. För att komma runt denna spärr behöver du den s.k. UXtheme-patchen. Du hittar den på nedanstående länk!http://winprj.net/board/viewtopic.php?f=7&...784ab888c#p1849 Edit: För att windows inte skall eliminera patchningen så måste man stänga av "Windows filskydd" tillfälligt, medans man startar om burken, efter att ha kört patchen! vart hittar jag "Windows filskydd" och ska jag stänga av den innan jag ska patcha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts