Gå till innehåll

[LÖST] Onödigt med mer RAM?


Recommended Posts

Jag har en liten fundering angående min HTPC som har en cpu på 2,4ghz och RAM på 1gb (DDR). När jag kör x264-filmer så ligger cpu:n i stort sett hela tiden på full rulle (100%). Finns det någon möjlighet att avbelasta cpu:n något om man skulle trycka in mer RAM till 2gb i stället för nuvarande 1gb?

Eller skulle det inte bli någon större skillnad?

Edit: Tänkte också uppgradera från nuvarande PC2700 till PC3200 i sånt fall. Om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med moduler menade jag fysiska minnesmoduler. Kollas antingen på moderkortet eller med t.ex. CPU-Z. Det visar också om du kör i en eller två kanaler.

Tveksamt om du behöver växlingsfil på disk, med tanke på den låga minnesanvändningen också vid maximal belastning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så verkar det. Högeffektiva videoformat är väldigt CPU-belastande. De är optimerade för effektivitet (komprimeringsgrad), inte prestanda. H.264 (AVC) hör väl till de tyngsta formaten, i första hand att koda. Men det är också ett av de allra effektivaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filtret coreavc är ett måste för min del, det tar bort belastningen en hel del. Sedan löste jag problemet till att klocka upp cpu:n från 2,4 till 2,7 och nu flyter filmerna på bra. Har satt in en extra fläkt också för säkerhets skull. Och systemet verkar stabilt. Jag ska testa några dagar för att se.

Tack för svar! Anser tråden som löst  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...