Gå till innehåll

Fönster som öppnas i Utforskaren går segt - varför?


zen-TAO

Recommended Posts

Hej.

Jag upplever det som väldigt problematiskt att det alltid går så "segt" när jag öppnar olika fönster i utforskaren. Det är inte "klick/blipp", (om ni förstår hur jag menar?) så är fönstret öppet, utan det liksom segar sig upp och öppnas delvis - med timglaset igång - för att sedan öppnas helt och hållet. (Ser ibland även skrivbordsbakgrund eller delvis annat fönster när det öppnas.)

Detta blir dock mycket bättre när jag kört en diskfragmentering. Den kör jag regelbundet en gång/vecka.

Lite prestanda om det kan hjälpa. Jag kör Vista home basic (32 bit) i en Hp-dator, har en processor på 1.60Ghz, 1Gb ram och 140 Gb hd, varav cirka 80 är ledigt. Har en readyboost på cirka 3,5Gb och en växlingsfil på 18Gb.

Har inställt på "bästa" för att prioritera program och har en delvis individuell inställning angående utseendet, för att ta bort en del onödiga grejor. Kör inte någon sidpanel. Brukar bara ha e-post, Mozilla webläsare, aktivitetshanterare och ett öppnat fönster från utforskaren igång. Kör regelbundet Defender, Update och alla säkerhetsnivåer är igång och höga. Uppdaterar även alla program regelbundet. Har Avast! antivirus.

Har nyligen kört den senaste prestandaförbättringen i update som rekommenderats i nyhetsbrevet.

I övrigt kan jag säga att det blev bra mycket bättre sedan SP1 installerades och att datorn fungerar som den skall.

Kanske bör jag även nämna att jag gjort följande ändring från regedit i "kör" efter råd av Expressens IT-expert: 4, Klicka på HKEY_CURRENT_ USER, Control Panel och sedan Desktop. Dubbelklicka på MenuShowDelay (400 från början) och ändra värdet till 100. Menyer i systemet dyker upp betydligt snabbare.

Hoppas att någon kan hjälpa mig.

EDIT: Skall jag tolka det så att problemet beror på för lite ram, eller har det andra orsaker? När det gäller ram, så kanske någon även kan förklara hur det går till om man vill utöka det. Jag har hört att man stoppar i ett till som är lika stort som det man redan har, stämmer det?

Hälsningar

Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med skall du ha en växlingsfil på ca: 1,5GB om du har 1GB RAM.... men det är mindre viktigt. Det enda som kan få lite fart på datorn är mer ram-minne. 1GB är åt helsike för lite för Vista... även om den fungerar med det. Minst det dubbla rekommenderas, helst ännu mer. Du kommer att uppleva en kraftig förbättring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den hiskeliga växlingsfilen bidrar nog till fragmenteringen på disken. Minskar du den, minskar nog också defragmenteringsbehovet.

Vilken datormodell har du? Ange det gärna så exakt som möjligt, t.ex. HP Pavilion w5080.se Desktop PC. Då kan man se vad datorn har för moderkort, och vilken minnestyp den stöder, m.m.

HP har en instruktionssida för minnesuppgradering.

Det finns också ett litet program som visar vad du har för processor, moderkort och minne. Det visar också vad du har för minnesmoduler, och om det finns lediga minnesplatser på moderkortet. Programmet heter CPU-Z.

Det är en fördel med att ha två eller fyra minnesmoduler med samma spcifikationer. Då kan man nämligen använda två kanaler och därmed dubbla bandbredden. I CPU-Z syns det på fliken Memory, Channels # Dual eller Single.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...